
ديپلماسي سينمايي مصر و ايران بدون نگاه كاملا انقلابي
تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵ | عنوان: مصر
| خبرگزاري فارس: در هفتهاي كه گذشت دو اتفاق سينمايي يكي در قاهره و ديگري در تهران حركت نزديكي دو ملت ايران و مصر را تسريع بخشيد اما بايد گفت اين دو اتفاق بدون نگاه كاملا انقلابي صورت گرفت. در هفتهاي كه گذشت دو اتفاق سينمايي يكي در قاهره و ديگري در تهران حركت نزديكي دو ملت ايران و مصر پس از انقلاب 25 ژانويه مردم مصر كه منجر به سقوط رژيم مبارك شد را تسريع بخشيد. اتفاق اول برگزاري هفته فيلم ايران در قاهره با ده فيلم سينمايي بود كه با استقبال بالنسبه خوب مردم و هنرمندان مصري و البته رسانههاي عربي و بهويژه مصري مواجه شد. در اين هفته فيلم، فيلمهاي رنگ خدا ساخته مجيد مجيدي؛ آژانس شيشهاي از ابراهيم حاتميكيا، آدم برفي اثر داود ميرباقري، مهر مادري كاري از كمال تبريزي، بچههاي ابدي كاري از پوران درخشنده، خدا نزديك است اثر علي وزيريان، مرد عوضي كاري از محمدرضا هنرمند، تنهايي حجت قاسمزاده، هوو كاري از عليرضا داودنژاد و دهرقمي اثر همايون اسديان در اين هفته فيلم نمايش داده شد. كاري كه توسط شبكه بينالمللي فيلم و سريال آي فيلم رخ داد، كاري بينظير در سالهاي پس از انقلاب اسلامي بود كه استفاده از ابزار سينما در عرصه ديپلماسي فرهنگي را دنبال ميكرد. در اين بين و شايد در عدم امكان حضور مقامات بالنسبه رسمي ايران در وزارت فرهنگ و ارشاد و يا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اقدام شبكه آي فيلم جاي ارزشگذاري بسياري دارد. در طرف ديگر ماجرا و در تهران گروهي 16 نفره از هنرمندان و فعالان سينماي ايران با حضور در ايران و گفتوگو با مقامات فرهنگي و سياسي كشور به دنبال همكاري مشترك دو كشور در عرصه سينما بودند. حضور افرادي چون «عبدالعزيز مخيون» بازيگر مشهور سينما و تلويزيون مصر، «محمود قاسم» نويسنده كتابهاي سينمايي در مصر، «احمد ماهر» بازيگر سينماي مصر، «بشير الديك» سناريست، «محمد خان» كانديداي رياست خانه سينماي مصر، «مني الصبان» مدرس سينما، «احمد عواض» كارگردان سينماي مصر و افرادي از اين دست نشان از آينده روشن همكاري سينمايي دو كشور ميدهد. اما در اين بين نكاتي به نظر ميرسد كه رعايت آنها ميتواند و ميتوانست موفقيت اقدامات دستگاههاي فرهنگي كشور را در جريان اين ديپلماسي فرهنگي را بيشتر كند. نكته اولي كه به نظر ميآيد عدم پوشش خبري كامل اين دو اتفاق فرهنگي بهويژه هفته فيلم ايران در قاهره است كه بازتابهاي آن در رسانههاي ايران ديده نشده است؛ استفاده از خبرنگاران زبده و نه روابط عموميها براي بازتاب هر چه گستردهتر از اين دو رويداد رسانهاي ميتوانست اين اقدامات را بيشتر در معرض عموم قرار دهد. در طرف ديگر و در تهران هنگامي كه در چند ديدار از زبان فعالان سينمايي مصر سخن از كارگرداني فتنهگر شنيده ميشود، اين نشان از ضعف جريان رسانهاي سينمايي ايران دارد كه نتوانسته صداي خود را به سينماگران جهان برساند و حضور بينالمللي رسانههاي متعهد سينمايي ايران را بيش از پيش ضروري مينماياند گرچه نفس ايجاد فرصت براي حضور سينماييهاي مصر در ايران حائز اهميت است. نكته دومي كه به نظر ميرسد عدم توجه مسئولان برگزار كننده اين دو اتفاق سينمايي به اصل و مبناي ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي كه همان صدور انقلاب اسلامي است، است. در جريان برگزاري هفته فيلم ايران در قاهره با نگاه به ده فيلم حاضر در اين جريان جاي خالي فيلمهايي درباره حادثه بزرگي چون انقلاب اسلامي و فيلمهايي چون «ترن»، «طوفان شن»، «شكار» و ... و همچنين فيلمهاي دفاع مقدس و صد البته فيلمهاي ايراني درباره مقاومت اسلامي لبنان و فلسطين چون فيلمهاي «بازمانده»، «هيام» و .... به چشم ميخورد. در طرف ديگر ماجرا و در تهران دعوت از فيلمسازان جوان در ميان فيلمسازان قديمي و همچنين فيلمسازان اسلامگراي مصري بهويژه جريان سينمايي اخوان المسلمين كه اخيرا و با پيروزي انقلاب مصر خود را قويتر از هميشه وارد عرصه سينماي مصر كردهاند، بيشتر ضروري به نظر ميرسد. به نظر ميرسد اگر جريان فرهنگي و سينمايي ايران به دنبال تقويت سينماي پاك همچون سينماي ايران در مصر است بايد به سينماگران اسلامگراي مصري بيش از ديگران بها دهد و در اين بين عدم حضور «محسن راضي» رئيس شركت توليدي هنري رحاب متعلق به اخوان المسلمين بيش از ديگران به چشم ميآمد. شايد بد نباشد كه در اين ميان سخنان يكي از رهبران جريان هنري اخوان المسلمين را متذكر شويم كه گفته بود: ما هيچ وقت به دنبال بستن سينماها نبودهايم ولي به دنبال سينماي پاك همانگونه كه در ايران با فيلمهاي خوبي و به صورت بالايي ارائه ميشود، هستيم.
|
|