الازهر خواستار ادامه فعالیت دارالتقریب مصر شد

تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸ | عنوان: مصر


علمای الازهر از طرح ادامه فعالیت دارالتقریب مصر استقبال کردند و خواستار فعالیت مجدد آن به خصوص در حال حاضر که حکومت این کشور از زیر سلطه مبارک بیرون آمده است، شدند.
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا):
شبکه التوافق الاخباریه با انتشار مطلبی، نظر علمای الازهر را در خصوص ادامه فعالیت دارالتقریب مصر جویا شده است.

بنا بر این گزارش، پنج سال پیش هیئتی از ایران به همراه آیت الله تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، از کشور مصر دیدار کردند و در دیدار با علمای الازهر خواستار بازگشایی دارالتقریب مصر و ادامه فعالیت آن شدند.

علمای الازهر و در رأس آنان، شیخ محمود عاشور، وکیل سابق الازهر، دکتر محمد الدسوقی و دکتر آمنه نصیر از این طرح استقبال کرده و این پیشنهاد را بهترین فرصت برای بازگشایی
عاشور: شرایط کنونی مصر اقتضا می‌کند که میان شیعه و سنی تقارب ایجاد شود تا هر دوطرف بتوانند در مقابل تلاشهای دشمنان در جهت ایجاد تفرقه میان مسلمانان ایستادگی کنند.
دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه مصر که از پنجاه سال پیش تأسیس شده بود، دانستند.

بلافاصله دارالتقریب فعالیت مجدد خود را به ریاست شیخ عاشور آغاز کرد اما حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر، از ادامه فعالیت آن که به منظور مبارزه با مذهب گرایی بود جلوگیری کرد.

اکنون پس از پنج سال،‌ شبکه التوافق نظر علمای الازهر را در خصوص ادامه فعالیت تقریبی این مؤسسه به خصوص در شرایط کنونی که حکومت از دست دیکتاتور مصر خارج شده‌، جویا شده است.
شیخ "محمود عاشور"، رئیس دارالتقریب مصر در این خصوص گفت: فرصت خوبی است که فعالیت‌های تقریبی دارالتقریب از سرگرفته شود و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک این مؤسسه تبدیل به مجمع تقریب خواهد شد و راه دارالتقریب قدیمی که در ۵۰ سال پیش تأسیس شده بود، را ادامه خواهد داد.

وی افزود:‌ شرایط کنونی مصر اقتضا می‌کند که میان شیعه و سنی تقارب ایجاد شود تا هر دوطرف بتوانند در مقابل تلاشهای دشمنان در جهت ایجاد تفرقه میان مسلمانان ایستادگی کنند.

عاشور ادامه داد: ما تصمیم داریم علمای بزرگ اسلامی در تخصص‌های مختلف را جذب مجمع تقریب مصر کنیم، چراکه کار این مجمع تنها در دایره فقه خلاصه نمی‌شود بلکه اساسنامه داخلی مجمع صراحتاً بر وجود کمیته‌های فرعی تخصصی مانند کمیته فقه و مذاهب، فرق و طوایف دینی، تاریخ ادیان و مذاهب، و کمیته اصلی یعنی تقریب، دلالت دارد.

شیخ محمود عاشور همچنین از انتشار کتابها و نشریاتی با موضوع تقریب در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: به زودی ملاقات‌های علمی بین مجامع فقهی اهل سنت و شیعه برگزار خواهد شد و مشکلات موجود در جامعه از جمله شکل‌های مختلف تعصب و افراطی‌گری میان افراد یک دین واحد و یک امت واحد مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

دکتر "عبدالرحیم سایح"، استاد عقاید دانشگاه الازهر و عضو مؤسس مجمع تقریب جدید مصر نیز گفت: تقریب رسالتی است که هر مسلمان باید به آن اهتمام ورزد. زمانی که موضوع تفرقه میان شیعه و سنی در میان امت اسلامی مطرح می‌شود و کینه‌ورزان از آن سوء استفاده می‌کنند، ما وظیفه داریم که امت اسلامی را در کنار یکدیگر جمع کنیم و آنان را به اصول اساسی اسلام یعنی ایمان به خدای واحد و رسول واحد و روز آخرت و قبله واحد توجه دهیم.

وی افزود: برای سد راه افرادی که در جهت تفرقه امت اسلامی تلاش می‌کنند، ۲۰ نفر از علمای اهل سنت و تعدادی از علمای شیعه بر تأسیس این مجمع تقریب توافق کردند و در آینده‌ای نزدیک، شعبه‌های آن در پایتخت‌های برخی از کشورهای عربی و اسلامی تأسیس خواهد شد.

دکتر "محمد سلیم العوا" اندیشمند مشهور اسلامی نیز اشاره کرد: مسلمانان از تأسیس این مجمع به ویژه در زمانی که سایه دشمن بر سر ما سایه افکنده است، استقبال می‌کنند.

وی افزود:‌ اختلافات میان شیعه و سنی، ریشه در دین اسلام ندارد زیرا ما همه به خدا و رسول او ایمان داریم، این اختلافات ناشی از تفرقه‌‌ای است که توسط دشمنان اسلام به وجود می‌آید. بارزترین دلیل بر این مطلب نیز تلاش برای محدود کردن تعامل غرب با مسلمانان است که متأسفانه در بسیاری از اوقات موفق شده‌اند.

دکتر "محمد ابو لیله" رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه الازهر نیز در خصوص اهمیت تأسیس مجمع تقریب گفت: این کار دارای اهمیت استراتژیک فراوان به خصوص در شرایط سیاسی فعلی است که مسلمانان در آن به سر می‌برند. در دورانی که جنگ‌های بسیار علیه اسلام و امت واحده اسلامی شکل می‌گیرد، هیچ کس نمی‌تواند نیاز شدید مسلمانان به وجود هیئت یا مؤسسه ای کارآمد را برای ایجاد تقریب میان قلوب، عقول و مذاهب مسلمانان انکار کند.

وی تأکید کرد: معنای تقریب، دعوت به از بین بردن تعصب و حزب‌گرایی است نه اینکه تنها یکی از مذاهب را از مذاهب دیگر جدا کنیم. هدف آن نیز برطرف کردن دشمنی‌ها و موانع نفسانی و از بین بردن شبهات و قرائات مختلف در مورد تعامل با یکدیگر بر اساس فهم مشترک و تلاش برای همزیستی مذهبی در جامعه است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=53905