دبير کل سازمان ملل مردم و احزاب سياسي نيجر را به ارامش فرا خواند

تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۰ | عنوان: نيجر


در حاليکه همه پرسي اصلاح قانون اساسي نيجر در فضايي متشنج برگزار شد،بان کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد،‌ ضمن ابراز نگراني از تحولات اخيردر نيجر، مردم اين کشور را به حفظ ارامش و خويشتن داري دعوت کرد.
دبير کل سازمان ملل متحد با اشاره به اينکه طرح رئيس جمهور کنوني نيجر تغيير قانون اساسي اين کشور تنشهايي در حيات سياسي نيجر به وجود اورده و اختلافات ميان گروهها و تشکلهاي سياسي اين کشور افريقايي را تشديد کرده است از بازيگران سياسي و مردم نيجر درخواست کرد ارامش خود را حفظ کنند و از هر گونه اقدام تحريک اميز و خشونت بار بپرهيزند.بان کي مون تاکيد کرد سازمان ملل متحد از هر ابتکاري که بتواند به حل و فصل مسالمت اميز و پايدار مشکلات سياسي نيجر کمک کند،‌ حمايت خواهد کرد.به گزارش خبرگزاري شينهوا از نيويورک،‌ رئيس جمهور نيجر كه هفتاد و يك سال دارد روز سه شنبه همه پرسي درباره اصلاح قانون اساسي برگزار کرد. ممدو تانجا در نظر دارد با ايجاد پاره اي تغييرات و اصلاحات در قانون اساسي، همچنان زمام امور كشورش را در دست داشته باشد. بر اساس پيش نويس قانون اساسي جديد نيجر، ممدو تانجا مي تواند پس از پايان يافتن دوره رياست جمهوري خود سه سال ديگردر اين سمت باقي بماند تا به گفته خودش در اين سه سال براي تقويت نتايج و دستاوردهايي که در دوره رياست جمهوري اش به دست اورده است تلاش کندو در واقع طرحها و برنامه هاي ناتمام خود را تکميل کند.
از انجا که بر اساس قانون اساسي نيجر يک نفر نمي تواند به طور متوالي بيش از دو دوره رياست جمهوري پنج ساله اين کشور را در اختيار داشته باشد،‌ممدو تانجا اواخر سال جاري ميلادي بايد قدرت را ترک کند.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=5128