ميانجيگري وزير امور خارجه سنگال براي حل بحران موريتاني

تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۰ | عنوان: موريتاني



خبرگزاري فارس: شيخ تيجان كاديو، وزير امور خارجه سنگال ، در تلاش براي حل بحران 7 ماهه موريتاني كه پس از براندازي دولت سيدي محمد ولد شيخ عبدالله با آن روبرو بوده است،وارد موريتاني شده و با رهبران گروههاي مختلف ديدار كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري " الجزيره "، كاديو با احمد ولد داداه ، رهبر مخالف دموكرات و ژنرال محمد ولد عبدالعزيز، رئيس شوراي نظامي حاكم، ديدار كرد و جنبه هاي مختلف بحران فعلي در موريتاني را مورد بررسي قرار داد.
كاديو پس از اين ديدار در كنفرانس خبري گفت: سنگال كشور همسايه موريتاني است و با حسن نيت تلاش دارد همه گروههاي موريتاني را پشت ميز مذاكره بنشاند تا با يك مذاكره سازنده كشور را به نظام قانون اساسي بازگردانند.
وي افزود: نيروهاي حاكم بر موريتاني اراده قوي خود را براي بازگرداندن نظام قانوني بر پايه عمل به قانون اساسي نشان داده اند و تاكيد كردند كه منافع موريتاني بر منافع شخصي ارجحيت دارد.
وزير امورخارجه سنگال تصريح كرد كه براي شنيدن سخنان گروههاي مختلف به موريتاني آمده است و در حال حاضر نظرات جديدي ارائه نمي‌دهد و فقط به همه آراء و ديدگاههاي مختلف درباره بحران گوش مي كند.
وي همچنين گفت: همه گروههاي موريتاني بر ضرورت بازگشت سريع به نظام مبتني بر قانون اساسي تاكيد دارند، اما اختلافات بر سر چگونگي اين بازگشت و زمان آن است.
در حاليكه اكثريت حامي ارتش از اقدام سنگال حمايت مي كنند، جبهه مخالف كودتا معتقد است كه طرف سنگالي پيش از اين جانبداري خود از ارتش را اثبات كرده و براي انجام اين ماموريت با رعايت بي طرفي ، مناسب نيست.
مصطفي ولد عبيد الرحمن، از اعضاي پارلمان و از حاميان ارتش درباره ميانجيگري سنگال گفت: ما نيز چون اكثريت حاكم از اقدام سنگال براي جمع كردن همه گروههاي بحران برسر ميز مذاكره استقبال مي كنيم و هدف همگي بازگشت به نظام قانوني است.
وي افزود: درست است كه جامعه بين المللي ، معمر القذافي رهبر ليبي و رئيس اتحاديه آفريقا را مامور حل اين بحران كرده است، اما اكثريت گروههاي موريتاني از هر تلاش ديگري حمايت مي كند و ما خواستار ادامه اين ميانجيگري براي دستيابي به اهداف ارزشمند آن هستيم.
ولد داداه نيز پس از ديدار با هيات ميانجيگري سنگال گفت: ما با دقت نظرات اين هيات را شنيديم و از آنجايي كه تلاشي در جهت حل بحران موريتاني محسوب مي شود، از آن استقبال مي كنيم.
موريتاني از زمان كودتاي 6 آگوست ژنرال محمد ولد عبدالعزيز، رئيس شوراي نظامي حاكم و براندازي دولت سيدي محمد ولد شيخ عبدالله ، در بحران اختلاف ميان گروههاي مخالف كودتا و حاميان ارتش به سر مي برد.
خبرگزاري فارس


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=509