اتحاديه اروپا از اوضاع سياسي نيجر ابراز نگراني کرد

تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰ | عنوان: نيجر


اتحاديه اروپا روز جمعه نگراني خود را از اوضاع سياسي نيجر اعلام کرد.
شوراي اروپا در بيانيه اي اعلام کرد اتحاديه اروپا نگراني عميق خود را اوضاع سياسي نيجر اعلام مي کند و همه پرسي در مورد قانون اساسي جديدکه قرار است چهار اوت (سيزده مرداد) برگزار شود با حکم دادگاه قانون اساسي مغايرت دارد.
در اين بيانيه آمده است اتحاديه اروپا بار ديگر تاکيد مي کند انحلال دادگاه قانون اساسي و فعاليت دولت نيجر بدون نظارت پارلمان نقض صريح ارزش هاي بنيادي دموکراتيک و اصول حکومت قانون است.
بنا بر اين اعلاميه، اتحاديه اروپا خاطر نشان کرد نقض مفاد اصلي توافقنامه کوتونو که ميان اين اتحاديه و نيجر امضا شد مي تواند پيامدهاي جدي براي همکاري هاي دو طرف در پي داشته باشد. اتحاديه اروپا از مقامات نيجر خواست روند دموکراتيک و قانون اساسي را بدون معطلي از سر بگيرند.به گزارش خبرگزاري شين هوا، ممدو تانجا هفتاد و يک ساله در نوامبر سال هزار و نهصدو نود و نه به رياست جمهوري رسيد. وي در سال دو هزار و چهار بارديگر به رياست جمهوري انتخاب شد. دور دوم رياست جمهوري تانجا بيست و دو نوامبر دو هزار و نه (يک آذر) به پايان مي رسد. ماده سي و شش قانون اساسي کنوني انتخاب مجدد رئيس جمهور را پس از دو دوره پنج ساله پياپي ممنوع مي کند.تانجا بيست و شش مه گذشته پارلمان را منحل کرد و بيست و نه مه تصميم خود را مبني براي برگزاري همه پرسي براي قانون اساسي جديد که به وي امکان مي دهد پس از پايان دوره دوم رياست جمهوري سه سال ديگر در اين سمت بماند.تانجا اواخر ژوئن دادگاه قانون اساسي را که طرح همه پرسي را رد کرده بود نيز منحل کرد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=4958