سي ان ان: شورشيان نيجريه با تحصيلات به شيوه غربي مخالفند

تاریخ ۰۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۰ | عنوان: چاد


88.05.07
سي ان ان اعلام کرد شورشيان اسلام گرا در شمال نيجريه با استفاده از شيوه هاي اموزش غربي در مدارس اين کشور مخالف هستند.
کريشتين پِرفوي(Christian Purefoy) خبرنگار اين شبکه گزارش داد عمر يارادوآ، رئيس جمهور نيجريه امروز فرمان سرکوب شديد شبه نظاميان مسلمان در مناطق شمالي اين کشور را صادر کرد. مقامات نيجريه هم اکنون نيروهاي پليس را به مناطق شمال غرب و شمال شرق اين کشور اعزام کرده اند و رئيس جمهور قصد دارد به صورت ريشه اي با مشکل برخورد کند.
البته نگراني هايي درباره طولاني شدن زمان مقابله پليس با شورشيان نيز وجود دارد.
درگيري ها در شمالِ نيجريه از روز يکشنبه اين هفته و پس از ان اغاز شد که شبه نظاميان مسلمان وابسته به گروهي موسوم به " بوکو حرام" به ايستگاه هاي پليس حمله کردند. نيروهاي پليس و ارتش نيجريه نيز به برخورد متقابل و سرکوب شورشيان پرداختند.
نهادهاي هوادار حقوق بشر، تعداد قربانيان اشوب هاي اخير در نيجريه را چهارصد نفر براورد کرده اند ولي دولت اين کشور اين رقم را تاييد نمي کند. اگر طبق گزارش هاي پليس و ماموران امنيتي نيجريه، درگيري ها ادامه پيدا کند، شمار قربانيان نيز افزايش خواهد يافت.
پرفوي همچنين درباره عامل اصلي مناقشه هاي اخير در نيجريه گفت شبه نظاميان مسلمان در شمال اين کشور متعلق به گروهي موسوم به "بوکو حرام" هستند که اصطلاحا در زبان محلي به معناي " ممنوع بودنِ تحصيلات" است. در واقع اين گروه با معرفي و استفاده از شيوه هاي اموزش غربي در مدارس مخالفت مي کند.
مردمِ شمال نيجريه جامعه اي بسيار سنتي، محافظه کار و مبتني بر انديشه هاي اسلامي دارند. دولت محلي در سالهاي اخير کوشيده است تا شيوه هاي اموزش غربي و تدريس رشته هايي مانند رياضيات و علوم تجربي را در برنامه هاي تحصيلي بگنجاند و سطح اموزش در مدارس را ارتقاء دهد. با اين حال، برخي از مردم مانند اين شبه نظاميان از ان بيم دارند که شيوه هاي اموزش غربي موجب ترويج ايين مسيحيت و ارزش هاي ليبرال غرب خواهد شد. حوادث چند روز اخير در واقع واکنش شديد مردم نسبت به اين مسئله بوده است، بنابراين حتي اگر دولت موفق شود شورشيان را سرکوب کند باز هم اختلاف نظرها درباره استفاده از شيوه اموزش غربي در مدارس نيجريه ادامه خواهد داشت .


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=4884