مفتي اعظم مصر: زيارت قبور يا ضريح بزرگان و صالحان به‌معناي شرك و كفر نيست

تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۰ | عنوان: مصر


مفتي اعظم مصر با تأكيد بر اينكه زيارت قبور به‌معناي شرك و كفر نيست، گفت: زيارت آل البيت نبي(ص) از اقرب اعمال بوده و داراي بيشترين احتمال و رجاي قبول الهي است.

به گزارش خبرگزاري فارس، «علي جمعه» مفتي اعظم مصر در مخالفت با سخنان برخي سلفيون مصري مبني بر ضرورت تخريب ضريح بزرگان ديني و به‌ويژه ضريح رأس الحسين(ع) گفت: زيارت قبور يا ضريح بزرگان و صالحان لزوماً به‌معناي شرك و كفر نيست.
وي در اين زمينه با اشاره به سه اصل اساسي گفت: اگر كسي درباره زيارت قبور صالحان بخواهد صحبت كند بايد سه مسئله را در نظر بگيرد: اول؛ هر عملي از برادر مسلمان را كه مي‌بيند، حمل بر توحيد و ايمان او بكند.
مفتي اعظم مصر افزود: دومين مسئله آن است كه بين توسل و وسيله قرار دادن و شرك تفاوت وجود دارد و خداوند متعال در آيه 35 مائده مي‌فرمايد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ».
وي در بيان مقصود اين آيه تاكيد كرد: اين آيه به اين معناست كه تقرّب به خداوند متعال به وسيله هر آنچه شرع مقدس تعيين كرده و تعظيم شعائر الهي و آنچه خداوند بزرگ داشته از جمله مكان‌ها، زمان‌ها، اشخاص و اموال مجاز است و مسلمانان با دعا نزد قبر نبي مكرم اسلام(ص) و با دوست‌ داشتن او به خداوند متعال تقرب مي‌جويند.
علي جمعه در عين حال با اشاره به اختلاف ديدگاه درباره وسيله تقرب الي الله گفت: ممكن است برخي با توسل به قبور صالحان و يا سجده بر قبور و يا طواف به دور آنها به عنوان وسيله تقرب به خداوند متعال مخالف باشند اما نمي‌توانند با اين مخالفت‌شان افراد و اماكن را از دايره وسيله به دايره شرك منتقل كنند.
مفتي اعظم مصر همچنين با اشاره به مسئله سوم گفت: بين اينكه چيزي سبب و وسيله باشد و اعتقاد به اينكه آن چيز خالق و في‌نفسه مؤثر است، اختلاف وجود دارد و مثلاً مسلمانان مسيح را سببي براي زنده شدن مردگان مي‌دانند اما مسيحيان وي را في‌نفسه مؤثر و خالق مي‌دانند.
وي افزود: پس اگر مسلماني ديده شد كه از فردي به غير خداوند متعال مسئله‌اي خواست و از او طلب نفع و يا ضرر كرد بايد بدانيم كه اين مسلمان آن فرد را سبب خير و شر مي‌داند و نه خالق چراكه مسلمانان همگي مي‌دانند و اعتقاد دارند كه منفعت و مفسدت هر دو در دست خداوند است و در اين بين مخلوقاتي هستند كه به اذن خدا نفع و يا ضرر مي‌رسانند.
بنابر گزارش خبرگزاري عراقي «ابا»، علي جمعه مفتي اعظم مصر در ادامه با تاكيد بر سه اصل مطروحه خود عنوان كرد: اگر بدانيم مسلماني كه ضريحي را زيارت مي‌كند، زيارتش با اعتقاد به صالح بودن اهل قبر و به نيت قرب الهي بوده، اين زيارت عملي صالح است.
وي همچنين تاكيد كرد: زيارت آل البيت نبي(ص) از اقرب اعمال بوده و داراي بيشترين احتمال و رجاي قبول الهي است و پيامبر اسلام(ص) امّتش را درباره آل‌بيتش توصيه كرد و درباره زيارت قبور فرمود: «قبور را زيارت كنيد كه آن يادآور مرگ است»، و نخستين قبري كه زيارتش بهتر از باقي قبور است، زيارت قبر حضرت رسول(ص) است كه زيارت آن موجب مودت و نزديكي با رسول الله(ص) است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=46980