به دليل نظارت سازمان اطلاعات مصر بر مذاكرات قاهره حماس و جهاد اسلامي به شدت به قاهره اعتراض كردند

تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰ | عنوان: مصر



خبرگزاري فارس: جنبش حماس و جهاد اسلامي فلسطين درباره نحوه نظارت مصر بر مذاكرات ملي فلسطين كه بايد مسئوليت آن را وزارت امور خارجه اين كشور بر عهده داشته باشد، نه سرويس اطلاعاتي مصر، اعتراض شديد خود را به قاهره ابلاغ كردند.
به گزارش فارس، پايگاه خبري الجزيره قطر به نقل از برخي منابع در كادر رهبري فلسطين نوشت: جنبش‌هاي مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) و جهاد اسلامي به شيوه نظارت سرويس اطلاعاتي مصر بر گفت‌وگوهاي فلسطيني و نيز نحوه مسائل مربوط به آتش‌بس و نيز مبادل اسرا به قاهره به شدت اعتراض كردند.
اين منابع كه الجزيره به هويت آنها اشاره‌اي نكرده است، گفتند: حماس و جهاد اسلامي درباره نحوه همكاري دستگاه اطلاعاتي مصر درباره اين پرونده‌ها و نيز تعامل وزارت امور خارجه اين كشور با جنبش آزاديبخش ملي فلسطين (فتح) و تشكيلات خودگردان فلسطين اعتراض شديداللحن خود را به اطلاع سران دولت اين كشور رساندند.
اين منابع گفتند كه اين دو جنبش از قاهره خواستند كه بر اساس عرف ديپلماتيك و فعاليت سياسي ، وزارت امور خارجه مصر بايد نظارت بر مذاكرات را بر عهده بگيرد نه سازمان اطلاعات اين كشور اما قاهره تاكنون پاسخي در اين زمينه نداده و به اين درخواست مكرر را ناديده گرفته است.
اين منابع گفتند مذاكرات قاهره با مشاجرات لفظي جنبش‌ حماس و جهاد اسلامي با سازمان اطلاعات مصر همراه بوده و هر دو جنبش نحوه تعامل‌ سازمان اطلاعات مصر را با رهبران اين كشور تقبيح كرده و آن را رد كرده‌اند.
دور جديد گفت‌وگوهاي ملي فلسطين دوازدهم فروردين ماه با ديدار هيئت‌هاي فتح و حماس تحت نظارت ژنرال عمر سليمان رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر براي تكميل مذاكره درباره مسائل باقي مانده بويژه برنامه سياسي دولت وحدت ملي فلسطين در شهر قاهره از سرگرفته شد.
گروههاي فلسطيني پنج كميته را براي بحث و بررسي مسائل داخلي فلسطين نظير تشكيل دولت وحدت ملي، بازسازي ساختار سازمان آزاديبخش فلسطين، برقراري آشتي ملي، برگزاري همزمان انتخابات رياست تشكيلات خودگران و مجلس قانونگذاري فلسطين و بازسازي نهادهاي امنيتي فلسطين تشكيل داده‌اند.
گفت‌وگوهاي ملي فلسطين در فوريه گذشته با مشاركت 31 گروه فلسطيني با هدف پايان دادن به شكاف و دو دستگي داخلي و برقراري آشتي ملي در شهر قاهره آغاز شد و گروههاي فلسطيني پس از چند روز رايزني اين گفت‌وگوها را به تعويق انداختند تا پس از بازگشت رئيس سازمان اطلاعات مصر از واشنگتن از سرگرفته شود.
خبرگزاري فارس


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=466