شورشيان سابق طوارق در نبرد با القاعده در مالي شرکت مي کنند

تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۰ | عنوان: مالي


88.04.29
منابع رسمي مالي در پايان نشستي که روز يکشنبه به منظور آغاز روند صلح بين دولت و شورشيان سابق برگزار شد اعلام کردند شورشيان سابق طوارق در مالي، در مقابله با سازمان القاعده در شمال کشور شرکت خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از باماکو، اين منبع اعلام کردند در اين نشست از پايبندي ائتلاف شورشيان سابق طوارق به همکاري با دولت مالي در مقابله با تروريسم در منطقه قدرداني شد.
اين نخستين باري است که ديداري در باماکو با حضور شورشيان سابق و دولت مالي با ميانجي گري الجزاير برگزار مي شود. برخي ناظران، اين اقدام را نشانه جديدي از کاهش تنش مي دانند.
به منظور آغاز عمليات مقابله با تروريستها به ويژه اعضاي شبکه القاعده در مغرب اسلامي، شرکت کنندگان در نشست باماکو تصميم گرفتند واحدهاي ويژه اي را در اولين فرصت ممکن تشکيل دهند.
واحدهاي ويژه، نيرويي متشکل از شورشيان سابق طوارق خواهد بود که بهتر از بقيه صحرا را مي شناسند.
شرکت کنندگان در نشست باماکو همچنين بر ادغام جوانان ساکن سه منطقه در شمال مالي، در فعاليتهاي اجتماعي و اقتصادي تاکيد کردند. قرار است روند ادغام، از اواخر ژوئيه 2009 اغاز شود. تاکنون مالي و الجزاير يک و نيم ميليون يورو براي اجراي اين طرح پرداخت کرده اند.
شرکت کنندگان در نشست باماکو همچنين از جامعه بين المللي خواستند در توسعه مناطق شمالي مالي مشارکت کند.
شورشيان سابق عضو ائتلاف براي دموکراسي و تغيير،‌ سه سال پيش توافقنامه صلح با دولت مالي در الجزاير امضا کردند. ولي بخشي از اين ائتلاف به رياست ابراهيم آغ باهانگا جنگ با نيروهاي دولتي را از سر گرفت و در اوايل سال 2009 شکست خورد. وي از ان زمان در ليبي به سر مي برد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=4441