تلويزيون تونس:صحبت هاي نتانياهو درباره قدس راه هر گونه مذاکره را بست

تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰ | عنوان: تونس


88.04.29
اظهارات بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي درباره قدس
با واکنش شديد مقامات فلسطيني روبه رو شد.
به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مرکزي خبر خبرنگار شبکه تلويزيوني تونس در قدس اشغالي درباره اظهارات ديروز بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت اظهارات وي باعث بسته شدن راه هرگونه مذاکره و گفتگو درباره قدس شد چون وي ديروز تاکيد کرد قدس يکپارچه پايتخت اسرائيل باقي خواهد ماند و در حاکميت اسرائيل بر آن جاي هيچ گونه ترديدي نيست.
اظهارات نتانياهو جديد نيست اما در واکنش به درخواست آمريکا براي متوقف ساختن شهرک سازي در منطقه شيخ جراح در قدس اشغالي مطرح شده است ؛از سوي ديگر ادامه ساخت و ساز در قدس براي محو واقعيات موجود با محکوميت فلسطينيان روبه رو شد و آنان خواهان فشار بر اسرائيل براي متوقف کردن طرحهاي شهرک سازي شدند.
صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطينيان در اين باره گفت اسرائيل بايد شهرک سازي را متوقف کند اما دولت اسرائيل جامعه بين المللي و دولت آمريکا را به چالش مي کشد و به شهرک سازي در شيخ جراح و کرانه باختري و قدس ادامه مي دهد و سرزمينها را تصاحب و خانه ها را ويران مي کند و مغازهها و اماکن تجاري را مي بندد بنابراين دولت آمريکا اکنون بايد اعلام کند که مسؤول به شکست کشاندن تلاشهاي به کار گرفته شده دولت اسرائيل است .
در ادامه اين گزارش آمده است فلسطينيان در قدس براي نشان دادن مخالفت خود را با سياست هاي شهرک سازي و يهودي سازي قدس چاره اي به جز اعتراضات مسالمت آميز ندارند و در همين چارچوب درمنطقه شيخ جراح تحصن کردند تا مخالفت خود را با طرحهاي اسرائيل براي کوچاندن آنها از اين شهر اعلام کنند .
يکي از فلسطينيان در اين باره گفت پس از مطرح شدن صحبت هايي درباره يهودي سازي قدس و سياست پاکسازي نژادي و کوچاندن گروهي فلسطينيان در شهر قدس امروز ما به همراه شماري از خارجي ها در اينجا تجمع کرديم تا به جامعه بين المللي اعلام کنيم که به مسؤوليت خود در قبال اهالي قدس عمل کنند و همچنين به اسرائيلي ها اعلام کنيم که ما دست بسته باقي نخواهيم ماند .
در ادامه اين گزارش آمده است از سوي ديگر در سايه همه اين تحولات به نظر مي رسد که زمان متحد شدن و نزديک شدن فلسطينيان به هم هنوز فرا نرسيده است و ديدار مقامات فتح و حماس در قاهره بدون بدست آمدن نتايج مثبت قابل ذکري پايان يافت .
مصطفي برغوثي يکي از شخصيت هاي فلسطيني در اين باره گفت با وجود تلاش هاي مصر امور در حال بازگشت به عقب است در ماه مارس درباره تشکيل دولت وحدت ملي صحبت مي کرديم اما امروز فقط درباره کميته هماهنگي بين کرانه باختري و غزه صحبت مي کنيم و همچنين درباره بسته شدن پرونده هاي زندانيان سياسي در زندانهاي فلسطيني صحبت مي کرديم اما امروز بازداشت هاي سياسي افزايش يافت و صحبت درباره تشکيل کميته هاي حقيقت ياب است .
موضوعات مطرح فعلي به بيست و پنجم ماه آينده موکول شده است تا پس از آن توافق نامه سازش امضا شود .
خبرنگار شبکه هفت تلويزيون تونس در پايان گزار ش خود گفت اگر چه مساله بازداشت هاي سياسي اصلي ترين مانع در پيشرفت گفتگوها است اما مساله شهرک سازي که در حال بلعيدن قدس است عاملي در تسريع محقق شدن وحدت ملي فلسطينيان نيست .


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=4438