جناح مخالف بنين مانع از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري شد

تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۵ | عنوان: بنين


واحد مرکزی خبر/ نمایندگان جناح مخالف بنین در کمیسیون انتخابات ملی این کشور روز جمعه مانع از ان شدند که ریاست این نهاد انتخاباتی نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

طرفداران جناح مخالف بنین که در کمیسیون انتخابات ملی این کشور عضویت دارند، روز جمعه ورودی سالنی را که قرار بود در ان ژوزف گنونلونفون رئیس این نهاد نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته را اعلام کند، مسدود کردند.

در پی این اقدام هیاهو و ازدحام افزایش یافت و نیروهای پلیس برای جلوگیری از درگیریهای احتمالی وارد عمل شدند. گنونلونفون اعلام کرد تلاش خواهیم کرد همه کارها در ارامش صورت گیرد. بنین سرانجام یکشنبه گذشته دور اول انتخابات ریاست جمهوری اش را که دو بار به علت اختلاف بر سر فهرستهای انتخاباتی به تعویق افتاده بود برگزار کرد. جناح بونی یحیی که خود در انتخابات ریاست جمهوری کشورش نامزد شده بود، سه شنبه پیش در حالی که هنوز نتایج رسمی انتخابات منتشر نشده بود، اعلام کرد که در همان دور اول انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است اما جناح ادریان هونگبجی که رقیب اصلی بونی یحیی در انتخابات به شمار می رود، این ادعا را مردود دانسته است.

حزب ریاست جمهوری بنین روز سه شنبه اعلام کرد شمارش بیش از نود درصد ارای ماخوذه توسط ماموران انتخاباتی و سازمانهای مستقل نشان می دهد که بونی یحیی با کسب بیش از پنجاه و چهار درصد ارا در صدر قرار گرفته است.

اما ادریان هونگبجی ابراز اطمینان کرده است که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در مکان اول قرار گرفته است اما در زمان شمارش ارا تخلفاتی توسط جناح حاکم صورت گرفته است. گودلوک جاناتان، رئیس جمهور نیجریه،که به بنین سفر کرده است روز جمعه پس از دیدار با بونی یحیی، رئیس جمهور بنین، در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن هشدار درباره پیامدهای وخامت شرایط سیاسی در بنین تاکید کرد ما به هیچ وجه راضی نیستیم که در بنین که در مجاورت کشور ما قرار دارد، مناقشه روی دهد.

گودلوک جاناتان که ریاست دوره ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا را بر عهده دارد خواستار ان شد که اختلافات سیاسی در بنین از مجاری قانونی و رسمی حل و فصل گردد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از کوتونو، هشدار گودلوک جاناتان درباره بنین در حالی صورت می گیرد که ساحل عاج که در همین منطقه قرار دارد پس از انتخابات ریاست جمهوری دچار بحران سیاسی عمیقی شد که هر روز وخیمتر می شود و نگرانیها را درباره وقوع جنگ داخلی در این کشور افزایش می دهد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=43507