فتح و حماس براي بررسي پيشنهاد مصر گفتگوها را متوقف كردند

تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۰ | عنوان: مصر


جنبشهاي فتح و حماس به منظور بررسي پيشنهاد مصر براي تشكيل "دولت انتقالي مورد قبول بين المللي" گفتگوهاي خود را در قاهره متوقف كرده اند.
مصر پيشنهاد كرده است " دولت انتقالي مورد قبول بين المللي تا برگزاري انتخابات پارلماني و رياست تشكيلات خودگردان فلسطيني اداره امور فلسطينيان را به عهده بگيرد.
روزنامه فلسطيني الايام روز شنبه با اعلام اين خبر به نقل از منابع اگاه فلسطيني نوشت عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات مصر دو روز پيش در ديدار با مسئولان جنبشهاي فتح و حماس اين پيشنهاد را به انها عرضه كرده است.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از غزه ، سليمان از مسئولان فتح و حماس خواسته است پيش از بازگشت به قاهره با رهبران اين دو جنبش در خصوص اين پيشنهاد رايزني كنند.
الايام تصريح كرد " راه حل آن است كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني يك دولت جديد با هر نام و با هر تركيبي تشكيل دهد به شرط انكه اين دولت مورد قبول جامعه بين المللي باشد و براي يك مدت انتقالي يعني تا زمان برگزاري انتخابات پارلماني و رياست تشكيلات خودگردان فلسطيني فعاليت كند و در عين حال در ساير مسائلي كه در گفتگوها مطرح شده است مانند بازسازي سازمان ازاديبخش فلسطين پيشرفت حاصل شود".
الايام نوشت سليمان تصريح كرده است اگر شخصيتهايي از حماس به دولت جديد ملحق شوند اين دولت بايد اصول كميته چهارجانبه متشكل از امريكا ، اتحاديه اروپا ، روسيه و سازمان ملل متحد را بپذيرد.
الايام نوشت سليمان تاكيد كرده است تنها راهي كه براي كسب حمايت جامعه بين المللي از دولت جديد فلسطيني وجود دارد ان است كه اين دولت به صراحت اصول كميته چهارجانبه را بپذيرد.
كنار گذاشتن خشونت، به رسميت شناختن اسرائيل و پايبندي به توافقنامه هايي كه سازمان ازاديبخش فلسطين با دولت اسرائيل امضا كرده است ؛‌ اصول اعلام شده كميته چهارجانبه است.
منابع فلسطيني گفتند هيئت جنبش فتح از اين پيشنهاد استقبال اما هيئت جنبش حماس تاكيد كرده است نياز به اين دارد كه با رهبران خود رايزني كند تا تصميم نهايي در اين خصوص گرفته شود.
اين منابع گفتند مصر زمان بازگشت اعضاي هئيتهاي فتح و حماس به قاهره را مشخص خواهد كرد.
واحد مرکزي خبر


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=433