هيئتي از اتحاديه افريقا از مناطق اشوبزده مالي ديدن مي كند

تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۰ | عنوان: مالي


يك هيئت از اتحاديه اروپا براي ديدار از مناطق شمالي كشور مالي كه در هفته هاي اخير صحنه خشونتها و درگيريهاي خونين ميان ارتش و شبه نظاميان اسلامگرا بوده است، به اين كشور سفر كرد.
منابع رسمي مالي اعلام كردند ماموريت اتحاديه اروپا در اين كشور ماهيت امنيتي دارد و در اين سفر درباره راههاي مبارزه موثر با گروههاي قاچاق مواد مخدر و شبه نظاميان القاعده در منطقه رايزني خواهند كرد.
بسياري از منابع در اين اواخر اعلام كرده اند كه مالي كه با مشكل ناامني روبرو است براي حل اين مشكل و مبارزه با عناصر القاعده و قاچاقچيان مواد مخدر به حمايت قاطع و فوري اتحاديه اروپا نياز دارد.
ارتش مالي اعلام كرده است در ناامنيهاي چهارم ژوئيه در شمال غربي اين كشور دهها نفر كشته و صدها نفر زخمي شده اند. اين درگيريهاي شديد كه ميان شاخه القاعده در مغرب عربي و ارتش مالي روي داد در اين كشور سابقه نداشته است.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، شاخه القاعده در مغرب عربي نيز اعلام كرد در اين درگيريها موفق شده است بيست و هشت سرباز ارتش را بكشد و سه تن از انها را به اسارت بگيرد. القاعده همچنين ضمن تكذيب ادعاي مقامات ارتش مالي ، اعلام كرده است كه تنها يكي از مبارزانش كه تبعه موريتاني بود در اين درگيريها كشته شد.
پس از رشته درگيريهاي مسلحانه ميان ارتش مالي و بزرگ ترين گروه شورشي افراط گراي اين کشور موسوم به طوارق وابسته به ابراهيم اق باهانگا،‌ چند ماهي است که ارامش نسبي در شمال مالي برقرار شده است. ابراهيم اق باهانگا پس از شکست از ارتش به ليبي فرار کرد.
ارتش مالي اوايل ژانويه امسال عملياتي را تحت عنوان ايمن سازي شمال شرق کشور اغاز کرد. مقامات مالي هدف اصلي اين عمليات را نابودي کامل شورشيان طوارق اعلام کرده بودند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=4297