مصر اظهارات لیبرمن را شکستی برای تلاش‌های صلح خواند

تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۰ | عنوان: مصر


«حسام زکی» سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، اظهارات «اویگدور لیبرمن» وزیر امور خارجه جدید اسراییل درباره روند صلح و کنفرانس آناپولیس را تاسف‌آور و نخستین ضربه به تلاش‌های صلح از سوی دولت جدید اسراییل خوانده و خواهان عدم حمایت بین‌المللی از آن شد.
زکی گفت: قاهره از اظهارات لیبرمن در نخستین روز کاری خود در وزارات خارجه اسراییل غافلگیر نشد؛ زیرا مواضع لیبرمن و ائتلاف کابینه موجود در اسراییل در برابر فلسطینی‌ها و روند حل منازعه اعراب و اسراییل از طریق گفتگوها معروف و شناخته شده است».

زکی تاکید کرد که وضعیت جدید پیش آمده موجب می‌شود تا فلسطینی‌ها صفوف خود را مستحکم کرده تا بتوانند دستاوردهای سیاسی خود را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر از جامعه جهانی خواست تا از حمایت خود از مواضع سیاسی دولت جدید اسراییل که در صدد متوقف کردن روند صلح است، خودداری کنند.

زکی در مورد اظهارات لیبرمن در مورد مصر که گفته بود مصر شریک و عامل مهمی در ثبات منطقه است، گفت: مصر نیاز به شهادت و اعتراف در مورد جایگاه و اهمیت خود از سوی کسانی که پیشتر برای کاهش حجم این کشور کوشیدند، ندارد.

از سوی دیگر «عمرو موسی» دبیرکل اتحادیه عرب نیز در نشستی خبری در مقر اتحادیه عرب در قاهره در واکنش به سخنان لیبرمن گفت: موضع اسراییل نسبت به صلح و طرح‌های صلح بسیار منفی است.

وی افزود: «موضع اسراییل نسبت به صلح چیز جدیدی نیست؛ زیرا تعیین لیبرمن به عنوان وزیر خارجه به منزله تغییر در سیاست‌های اسراییل نیست، بلکه تغییر در رفتار کلی اسراییل ظرف مدت آینده است.

«عمرو موسی» گفت: دولت سابق اسراییل به ریاست ایهود اولمرت نیز به توافق‌های صورت گرفته در مورد توقف شهرک‌سازی پایبند نبود و نسبت به طرح صلح عربی و حتی به مصوبات کنفرانس آناپولیس بی‌اعتنا بود.

اضافه می‌شود لیبرمن در نخستین اظهارنظر خود به عنوان وزیر خارجه اسراییل گفت که اسراییل به روند کنفرانس آناپولیس و اسناد صادر شده از آن در راستای آغاز گفتگوهای رسمی میان اسراییل و فلسطینی‌ها پایبند نیست و گفتگو با فلسطینی‌ها برای اسراییل از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اسرایل بلندی‌های جولان را به سوریه پس نخواهد داد؛ بلکه اسراییل به صلح در برابر صلح و نه صلح در برابر زمین پایبند است.
خبرگزاري يابنا


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=426