تونس اميدوار است روند سياسي اتحاديه مديترانه دوباره احيا شود

تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۰ | عنوان: تونس


رئيس جمهور تونس با ارسال پيامي به همتاي فرانسوي خود ابراز اميدواري کرد استمرار همکاريهاي تونس و پاريس زمينه را براي احياي روند سياسي اتحاديه مديترانه فراهم گرداند.
زين العابدين بن علي، رئيس جمهور تونس، در پيامي به نيکولا سارکوزي، رئيس جمهور فرانسه، اعلام کرد اطمينان دارد که همکاريهاي دو کشور در زمينه هاي مختلف در اينده نيز ادامه خواهد يافت و دو کشور به تلاشهاي خود براي دستيابي به اهداف مشترکشان از طريق احياي روند اتحاديه مديترانه ادامه خواهند داد.
رئيس جمهور تونس در اين پيام که به مناسبت جشن ملي فرانسه براي نيکولا سارکوزي ارسال شده است ضمن تبريک اين مناسبت به دولت و ملت فرانسه تاکيد کرده است همکاريهاي دو کشور مي تواند همبستگي ميان ملتهاي منطقه و همچنين امنيت، ثبات، صلح و توسعه را در حوزه مديترانه و در سراسر جهان تقويت کند.
زين العابدين بن علي در مراسم اغاز به کار اتحاديه مديترانه که سيزدهم ژوئيه سال دو هزار و هشت در پاريس برگزار شد حضور يافت. دولت تونس از ابتکار رئيس جمهور فرانسه در اين زمينه که با هدف احياي دوباره روند بارسلون مصوب هزار و نهصد و نود و پنج، ارائه شده است حمايت مي کند.
بارسلون مهد طرح تشکيل اتحاديه مديترانه به شمار مي رود چرا که "مشارکت اروپا و مديترانه" در نوامبر سال هزار و نهصد و نود و پنج در کنفرانسي که نمايندگان پانزده کشور عضو اتحاديه اروپا و دوازده کشور حوزه درياي مديترانه در ان شرکت کرده بودند، مطرح شد. الجزاير، قبرس، مصر، اسرائيل،‌ اردن، لبنان، مالت، مغرب، فلسطين، سوريه، تونس و ترکيه به همراه پانزده کشور اروپايي که در ان زمان اعضاي اتحاديه اروپا بودند در اين نشست حضور داشتند. هدف از طرح تاسيس اتحاديه مديترانه که نيکولا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه انرا پيشنهاد کرد پيشبرد روند بارسلون است که به دلايل مختلف به ويژه مخالفت کشورهاي عربي با اسرائيل به
بن بست رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تونس،‌ تهاجم نظامي اسرائيل به نوار غزه در دسامبر و ژانويه گذشته گفتگوهاي مربوط به اتحاديه مديترانه را به بن بست کشاند. مصر که به همراه فرانسه رياست مشترک اين اتحاديه را بر عهده دارد در ان زمان خواستار توقف برگزاري نشستهاي اين سازمان منطقه اي شد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=4252