سودان...طرح ملی ساخت هواپیما،تحریم نظامی را به مبارزه می طلبد

تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۰ | عنوان: سودان


المحیط: عمر حسن البشیر، رئیس جمهور سودان ، مرحله اول طرح سودان برای ساخت هواپیما را افتتاح کرد تا با تحریم نظامی تحمیلی بر کشورش مبارزه کند.
البشیر در این جشن، طرح اولین هواپیمای ساخت سودان که یک هواپیمای آموزشی است که با سوخت اتومبیل کار می کند و هزینه ساخت آن به 15 هزار دلار آمریکا می رسد را افتتاح کرد.
البشیر در جمع صدها تن از هوادارانش در خارج از کارخانه در منطقه نظامی "وادی سیدنا" در شمال پایتخت، گفت: سودان دارای صنعت نظامی ویژه خود است و تانک و موشک و انواع سلاح به وسیله سودانی ها ساخته می شود..
البشیر در جمع مردم گفت: طرح جدید موجب خشم دشمنان خواهد شد و تحریم ها نمی تواند مانعی در توسعه ایجاد کند و برغم اینکه دشمنان از شورش ها حمایت می کنند، سودان گامی به سوی جلو برمی دارد.
هواپیمای "صافات 1" که یک بالگرد با دو کرسی است، در مجموعه هواپیماسازی دولتی صافات سودان که وابسته به وزارت دفاع است، ساخته شد.
مسوولان سودانی در کارحانه صافات پیش از افتتاح طرح، به رسانه های گروهی گفتند: هواپیمای صافات1 ، اولین هواپیما در سلسله هواپیماهایی است که در داخل ساخته می شود.
وزارت دفاع سودان در سال 2007 اعلام کرد: دولت در ساخت سلاح های معمول خودکفا شده و امیدوار است بتواند ساخت هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین را توسعه دهد.
آمریکا از سال 1997 تحریم هایی را بر ضد سودان وضع کرد، سپس سازمان ملل همه گروههای درگیر در دارفور را تحریم کرد و اتحادیه اروپا نیز ممنوعیت صدور سلاح به همه سودان را وضع کرد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3876