سازمان ملل متحد پنج فروند هلکوپتر جنگی را برای برقراری امنیت به کنگو اعزام کرد

تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۰ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


نماینده نیروهای اعزامی از جانب سازمان ملل متحد در جمهوری دموکرات کنگو در مورد استفاده از پنج فروند هلکوپتر برای حمایت از مردم بی دفاع و غیر نظامی و حمایت از عملیات استقرار صلح در شرق کنگو موافقت خود را اعلام کرد.

سرهنگ ژان-پل دی اتریش ، سخنگوی نیروهای اعزامی سازمان ملل متحد اعلام داشت این هلکوپترها از نوع هلکوپترهای جنگی ساخت روسیه هستند. چهار فروند از هلکوپترها مدل 17-ام.ال هستند و یک فروند دیگر مدل 25-ام.ال می باشد.

نیروهای اعزامی سازمان ملل متحد با نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو دو عملیات مشترک بر علیه نیروهای شورشی رواندا و نیروهای آزادیخواه رواندا را در بخش اوت-اولل را انجام خواهند داد.

این دو عملیات رادیا 2 و کیمیا 2 نام دارند و در بخش شرقی کنگو و ایالت کیوو انجام خواهند شد. بنابر تصمیم اتخاذ شده شورای امنیت در سال 1869 تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید از نظر نظامی ، جمهوری دموکرات کنگو را حمایت کنند. بنابر تصمیم اتخاذ شده شورای امنیت باید هر یک از اعضا سازمان ملل متحد 3 هزار سرباز را برای حمایت کنگو به این کشور اعزام کنند که تا به امروز تنها 1300 سرباز را به کنگو اعزام کرده اند.

همچنین کشور بلژیک قصد دارد هواپیماهای مدل سی 130 مخصوص حمل نیروهای نظامی را به کنگو بفرستد. نیروهای آزادیخواه رواندا و نیروهای شورشی رواندا هر یک قصد دارند بخشی از مناطق شرقی کنگو را تصاحب کنند. بنابر این یکی از راه حلهای اسیاسی در جهت برقراری ثبات دائمی و پایان دادن به جنگ ، انعقاد یک پیمان صلح میان جمهوری دموکرات کنگو و دو کشور همسایه اش رواندا و اوگاندا است.

با وجود اجرای عملیات های گوناگون نظامی ، تا به امروز هیچگونه تغییر قابل توجهی مشاهده نشده است. در این میان مردم بی دفاع و غیر نظامی کشته و یا آواره شدند و بسیاری از روستاها کاملا از بین رفته است.. نیروهای شورشی رواندا تا به امروز دست به جنایات بسیاری در این مناطق زده اند. اخیرا از جانب سازمان ملل متحد ، سربازان این سازمان وارد خاک کنگو شدند و کنگو را در پایان دادن به بحران حاکم بر شرق این کشور یاری کنند.

آخرین حمله نیروهای ارتش کنگو و نیروهای سازمان ملل متحد بر عیله نیروهای شورشی و نیروهای آزادیخواه رواندا در شمال کیوو در منطقه کاسق بوده است که در این نبرد نیروهای نظامی محلی نیز ذحضور داشته اند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3869