بوتسوانا اعلام کرد با دادگاه بين المللي کيفري همکاري مي کند

تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰ | عنوان: بوتسوانا


وتسوانا با رد تصميم اتحاديه آفريقا، ديروز اعلام کرد براي دستگيري عمر البشير، رييس جمهوري سودان، با دادگاه بين المللي کيفري همکاري خواهد کرد.
به نوشته روزنامه سنگالي لو سولي در اينترنت، وزارت امور خارجه بوتسوانا با صدور بيانيه اي اعلام کرد اين کشور با تصميم اتحاديه آفريقا موافق نيست و به عنوان امضا کننده سند پايه گذار دادگاه بين المللي کيفري که همکاري با اين دادگاه را الزامي مي سازد، با دادگاه يادشده در راه دستگيري و تحويل عمر البشير همکاري مي کند.
به نوشته روزنامه سنگالي، کشورهاي آفريقايي در جريان اجلاس اتحاديه آفريقا در جمعه گذشته تصميم گرفتند در مورد رييس جمهور سودان که از مارس گذشته تحت پيگرد بين المللي قرار دارد، با دادگاه بين المللي کيفري همکاري نکنند.
اسکلماني، وزير امور خارجه بوتسوانا، معمر قذافي، رهبر ليبي و رييس دوره اي اتحاديه آفريقا را متهم کرد که وي با کوتاه کردن مباحثات در متن اجلاس در هنگام تبادل نظر درباره اين موضوع، اجازه نداده است همه هيئت ها نظرات شان را بيان کنند.
وزير خارجه بوتسوانا تصريح کرد که کشورش همچنان که قبل از اجلاس موضع خود را بيان کرده است، در صورتي که البشير وارد خاک اين کشور شود، وي را به دادگاه بين المللي کيفري تحويل مي دهد.
تصميم اتحاديه آفريقا داير بر عدم همکاري با دادگاه بين المللي کيفري بدين معناست که رييس جمهور سودان مي تواند آزادانه در قاره آفريقا رفت و آمد کند. اين در حالي است 30 کشور آفريقايي سند بنيانگذار دادگاه يادشده را امضا کرده اند.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3777