تاريخ همه پرسي قانون اساسي نيجر تعيين شد

تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۰ | عنوان: نيجر


ممدو تانجا رئيس جمهور نيجر چهارم اوت / سيزدهم مرداد/ را به عنوان تاريخ برگزاري همه پرسي قانون اساسي جديد تعيين کرد.
تلويزيون دولتي نيجر روز جمعه ضمن اعلام اين مطلب افزود به موجب قانون اساسي جديد رئيس جمهوري خواهد توانست پس از پايان دوره کنوني رياست جمهوري سه سال ديگر در سمت خود ابقا شود.
در بيانيه اي که از شبکه تلويزيوني تله ساحل پخش شد آمده است بر اساس اين تصميم از واجدين شرايط شرکت در انتخابات خواسته شده است روز سه شنبه چهارم اوت دو هزار و نه در همه پرسي مربوط به پيش نويس قانون اساسي شرکت کنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيامي تبليغات همه پرسي پيش نويس قانون اساسي جديد روز سيزدهم ژوئيه /بيست و دوم تير/ آغاز مي شود و دوم اوت /يازدهم مرداد/ به پايان خواهد رسيد.
ممدو تانجا که پس از ده سال زمامداري نيجر تصميم گرفته است همچنان به عنوان رئيس جمهوري به کار خود ادامه دهد پارلمان و سپس دادگاه قانون اساسي را که با طرح پيشنهادي وي مبني بر برگزاري همه پرسي براي تغيير قانون اساسي مخالفت کرده بود ،‌ منحل کرد.
رئيس جمهور نيجر همچنين در پي خودداري دادگاه قانون اساسي نيجر از تجديد نظر در موضع خود مبني بر مخالفت با برگزاري همه پرسي درباره قانون اساسي كشور، به اختيارات استثنايي رياست جمهوري متوسل شد که به وي اجازه مي دهد از طريق صدور دستورات و احکام اداره امور کشور را بر عهده بگيرد.
پيش بيني مي شود روز يکشنبه مخالفان تظاهرات گسترده اي را بر ضد طرح پيشنهادي وي براي تمديد دوره رياست جمهوري به مدت سه سال برگزار کنند.
مهمترين شرکاي توسعه نيجر به ويژه اتحاديه اروپا ،‌ فرانسه ،‌ آمريکا و کانادا به شدت تصميمات اخير تانجا را محکوم کرده اند.
جامعه اقتصادي کشورهاي غرب آفريقا که نيجر نيز از اعضاي آن به شمار مي رود تهديد کرد تحريم نيجر را تا محاصره اقتصادي و انزواي ديپلماتيک پيش خواهد برد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3663