رئيس جمهوري نيجر ديوان قانون اساسي را منحل كرد

تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۰ | عنوان: نيجر



88.04.10
خبرگزاري فارس: رئيس جمهوري نيجر، ديوان قانون اساسي اين كشور را كه 3 بار درخواست وي براي برگزاري همه‌پرسي اصلاح قانون اساسي را رد كرده بود، منحل كرد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "المحيط "، "ممدو تانجا "، رئيس جمهور نيجر با صدور حكمي عمل به ماده 104 و 105 قانون اساسي را به حالت تعليق درآود، اين دو ماده مربوط به تعيين 7 عضو ديوان قانون اساسي و عدم امكان بركناري آنها در طول دوره 6 ساله حضورشان در اين ديوان است.
بنا بر اين گزارش، تانجا همچنين 3 حكمي كه در سال 2004 و 2005 و 2008 درباره تعيين اعضاي ديوان قانون اساسي صادر شده بود لغو كرد.
ديوان قانون اساسي در 25 مي و 26 ژوئن گذشته طرح پيشنهادي تانجا براي برگزاري همه پرسي براي انجام اصلاحات در قانون اساسي را رد كرد. تانجا سعي داشت به برگزاري همه پرسي دوره رياست جمهوري اش را براي 3 سال ديگر تمديد كند.
پس از رد درخواست وي از سوي ديوان قانون اساسي، تانجا اعلام كرد كه از اختيارات استثنايي برخوردار مي‌شود و ماده 58 قانون اساسي را به اجرا در مي‌آورد، بر اساس اين ماده،‌ زماني كه استقلال جمهوري به مخاطره مي‌افتد رئيس جمهوري اجازه دارد با صدور دستورات و احكام متناسب با اوضاع، امور كشور را اداره كند.
اين اقدام تانجا با اعتراضاتي از سوي سنديكاها و كشورهاي خارجي كمك كننده به نيجر و هيئت‌هاي سياسي بين المللي روبه‌رو شده است.
مخالفان، اين اقدام تانجا را گامي به عقب مي‌دانند و كشورهاي خارجي تهديد كرده‌اند كه تحريم‌هايي را عليه اين كشور وضع خواهند كرد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3656