لاريجاني نتايج سفر خود را به الجزاير تشريح کرد

تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۰ | عنوان: الجزاير



88.04.10
رئيس مجلس شوراي اسلامي که در صدر هياتي پارلماني به الجزاير سفر کرده بود در فرودگاه مهرآباد نتايج سفر خود را تشريح کرد.
به گزارش خبرنگار ما، علي لاريجاني با اشاره به رياست ايران بر کنفرانس
بين المجالس اسلامي و کميته اجرايي آن گفت: در نشست دو روزه کميته اجرايي، دستور کار شوراي اصلي بين المجالس که بهمن امسال در کشور اوگاندا برگزار مي شود بررسي و برنامه آن تدوين شد.
وي اضافه کرد: در حاشيه نشست اين کميته همچنين بحث اصلاح اساسنامه که از مدتي قبل مطرح بود بررسي و قرار شد در اجلاس بعدي بررسي نهايي شود.
لاريجاني افزود: در اين کميته بيانيه اي نيز به تصويب رسيد و شرايط کنوني جهان اسلام از جمله اقدام رژيم صهيونيستي در ساخت شهرک هاي يهودي نشين و تخريب اطراف مسجد الاقصي مورد توجه قرار گرفت.
وي با اشاره به اينکه در نامه هاي قبلي به روساي مجالس اسلامي اين مسائل مطرح شده بود گفت: در اين بيانيه مقرر شد که اين اقدامات به يونسکو منعکس شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي از ديگر مفاد اين بيانيه را مسائل کنوني عراق بيان کرد و افزود : در اين بيانيه آمده است که نيروهاي آمريکايي هر چه زودتر اداره عراق را به دولت اين کشور واگذار کنند و در پي آن نباشند که تسلط خود را از حالت نظامي به سنخ ديگري تبديل کنند.
وي گفت: در زمينه مسائل لبنان نيز با نگاه مثبت به همگرايي گروههاي مختلف لبناني توجه شد.
لاريجاني گفت: امضاء کنندگان اين بيانيه همچنين نتيجه انتخابات ايران را تبريک گفتند و دخالت ديگر کشورها را در اين امر محکوم کردند که اين نشانه اهميتي است که کشورهاي اسلامي براي انتخابات ايران قائلند.
وي همچنين با اشاره به اهميت کشور الجزاير از نظر تاثيرگذاري در جهان اسلام و نوع تعاملات فرهنگي و سياسي اين کشور با ملت و دولت ايران گفت : همگرايي ما در مسائل سياسي و بين المللي از جمله مسئله هسته اي و مسائل حقوق بشر و نظير آن خوب و به هم نزديک است.
لاريجاني افزود: در اين سفر رايزني هاي خوبي درباره مسائل مهم جهان اسلام از جمله فلسطين، افغانستان، عراق و لبنان صورت گرفت و رئيس جمهور اين کشور وقت کافي براي اين رايزني ها اختصاص داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره روابط و مناسبات اقتصادي دو کشور گفت: اين روابط همپاي همکاريهاي سياسي رشد نکرده است و اشکالاتي در اين زمينه وجود دارد که بايد برطرف شود.
وي گفت: در اين زمينه بحثهاي مبسوطي با رئيس جمهور، نخست وزير و رئيس مجلس الجزاير انجام و قرار شد کميته مشترک اقتصادي دو کشور هر چه زودتر تشکيل شود.
لاريجاني ابراز اميدواري کرد با بحثهاي صورت گرفته بخش خصوصي ايران بتواند ميدان فعاليت گسترده اي در الجزاير پيدا کند.
وي با اشاره به طرح هاي ساخت مسکن و راه در الجزاير از جمله طرح ساخت يک ميليون مسکن گفت: پيمانکاران ايراني مي توانند در اين طرحها مشارکت کنند.
لاريجاني گفت: شبکه بانکي دو کشور نيز براي تسهيل در همکاريهاي خدمات مهندسي اعلام آمادگي کرده است.
وي با بيان اينکه درباره روابط تجاري ميان دو کشور بحثهايي با مقامات ارشد الجزاير صورت گرفت، ابراز اميدواري کرد: بنيه اقتصادي دو کشور تقويت شود.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3597