انتقال جسد رئیس جمهور سابق کامرون از سنگال به این کشور

تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۰ | عنوان: كامرون



ماتیشن که یک نشریه هفتگی در کامرون است نوشت جسد اولین رئیس جمهور کامرون که در نوامبر سال 1989 در داکار پایتخت سنگال به خاک سپرده شده است در مارس 2010 به کامرون بازگردانده می شود .
مارتین بلینگا ابوتو مشاور ویژه رئیس جمهور کامرون پل بیا اظهار داشت مذاکره میان وی و رئیس جمهور سنگال عبدولای وید از 8 تا 10 ژوئن گذشته در مورد چگونگی انتقال باقی مانده جسد نخستین رئیس جمهور کامرون که در سنگال و شهر داکار دفن شده است ، صورت گرفته شده است.
یک توافق نامه ای میان اعضا خانواده نخستین رئیس جمهور کامرون و مقامات این کشور در مورد انتقال جسد وی به امضا رسیده است .
بنا به گفته خبرگزاری شین هوآ بسیاری از منتقدان سیاسی – اجتماعی از دانشگاه یااونده 2 معتقدند انتقال جسد نخستین رئیس جمهور کامرون از سنگال امری ضروری است.
از نظر مقامات کامرون موضوع دفن رئیس جمهور کشورشان در خاک کشور دیگر نکته منفی محسوب می شود و به هر طریقی که ممکن است باشد. مقامات این کشور جسد نخستین رئیس جمهور کشورشام را از سنگال به کامرون باز می گردانند.
در 30 اکتبر سال 2007 پل بیا رئیس جمهور فعلی کامرون در مصاحبه با شبکه خبری فرانسه 24 اعلام کرد مساله بازگردانی جسد نخستین رئیس جمهور کامرون به قدری ضروری است که گویی این مسئله مربوط به خانواده خود او است .ماتیاس اریک اونا اکینی اعلام کرد مذاکره میانم خانواده آهیدجو رئیس جمهور سابق کامرون با هیچ مشکلی روبرو نشده است . رئیس جمهور فعلی کامرون پل بیا اظهار داشت تحت هر شرایطی تازمانی که وی رئیس جمهور کامرون است هدفی جز دفاع از حقوق انسانمی ملتش نخواهد داشت .
احمدو آحیدجو اولین رئیس جمهور دولت جوان و مستقل کامرون در سال 1960 بوده است و تا سال 1982 به مدت 22 سال رئیس جمهور کامرون بود و پل بیا در آن زمان نخست وزیر کامرون بوده است . رئیس جمهور سابق کامرون در کودتای سال 1984 از کشور تبغید شد. وی توسط رئیس جمهور کامرون پل بیا تبرئه شد.
وی هیچگاه به کامرون بازنگشت و حتی پس از مرگش در کشور سنگال به خاک سپرده شد . مقامات دولت سنگال نیز موافقت خود را در جهت انتقال جسد رئیس جمهور سابق کامرون اعلام کرده اند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3399