ضعف کشورهاي عربي عامل دخالت بيگانگان در منطقه

تاریخ ۰۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۰ | عنوان: مصر



88.04.02
يکي از رهبران جنبش کفايه مصر، ضعف مواضع و عملکرد کشورهاي عربي در سطح منطقه اي و بين المللي را عامل دخالت قدرت هاي بيگانه در مسايل خاورميانه عنوان کرد.

"جرج اسحاق" عصر سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبري "العالم" از قاهره پايتخت مصر، با اشاره به روابط ديپلماتيک ديرينه مصر و روسيه و تصميم مسکو براي برگزاري کنفرانس بين المللي در زمينه حل و فصل رويارويي و درگيري هاي خاورميانه؛ اظهار داشت: ناکامي رويکردهاي سياسي کشورهاي عربي دليل اصلي دخالت هاي بيگانگان در مسايل مربوط به خاورميانه است.
وي افزود: اختلاف و دوگانگي که هم اکنون بين کشورهاي عربي وجود دارد؛ در مسايل مربوط به فلسطين کاملا آشکار است به طوري که کشورهاي عربي هيچگونه وحدت و همبستگي در اين باره ندارد لذا به دليل همين ضعف است که قدرت هاي بيگانه به خود اجازه مي دهند درامور مربوط به منطقه دخالت کنند.
اين رهبر جنبش کفايه مصر خاطرنشان کرد: تا زماني که رژيم هاي عربي درباره مساله فلسطين موضع قدرتمندي اتخاذ و درعرصه بين المللي و منطقه اي نقش موثري ايفا نکنند؛ برگزاري کنفرانس ها در زمينه حل و فصل درگيري ها و رويارويي هاي موجود در خاورميانه، بي فايده و نوعي اتلاف وقت خواهد بود.
وي افزود: بدون بازسازي و تجديد نظر در ساختارهاي داخلي کشورهاي عربي، تلاش هاي کشورهاي ديگر مانند آمريکا و روسيه نيز براي حل مشکل خاورميانه ناکام خواهد ماند.
اسحاق با بيان اين که طرح هاي قاهره براي رفع شکاف در بين صفوف فلسطيني ها ضعيف بوده است؛ خاطرنشان کرد: هرگونه موضعگيري در باره فلسطين در کنفرانس روسيه نيز ابتدا بايد از سوي فلسطيني ها مورد اجماع قرار گيرد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3169