معمر القذافي: نظام سرمايه‌داري جهاني رو به زوال است

تاریخ ۰۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰ | عنوان: ليبي



88.04.02
خبرگزاري فارس: رئيس جمهوري ليبي و رئيس فعلي اتحاديه آفريقا، با بيان اينكه ما از آمريكا نمي‌ترسيم تصريح كرد كه نظام سرمايه‌داري جهاني رو به زوال است.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "المحيط "، "معمر القذافي "، درباره روابط ليبي و آمريكا گفت: ما از آمريكا نمي‌ترسيم. ما قبلا آنها را آزموديم و با آنها روبه‌رو شديم و جنگيديم. ما نه به اموال آنها چشم طمع داريم نه به حمايتشان.
بنا بر اين گزارش، رئيس جمهوري ليبي افزود: ما واقعيت را درباره اوضاع خاورميانه، فلسطين و روابط اعراب و مسلمانان به آنها مي فهمانيم.
قذافي در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني آمريكايي "الحرة "، تاكيد كرد همانگونه كه در كتاب سبز ، فروپاشي نظام شوروري سابق پيش‌بيني كرده بودم، اينك مي‌گويم كه نظام سرمايه‌داري رو به زوال است. البته اين در صورتي است كه اين نظام بتواند از بحران مالي فعلي رهايي يابد.
قذافي در سطح سياسي و درباره دولت فعلي آمريكا با توجه به سخنراني باراك اوباما رئيس جمهوري اين كشور، گفت: گرايش‌هاي اوباما تاكنون مثبت بوده است. اما قذافي درباره آينده روابطش در خاورميانه با احتياط صحبت كرد و از روش برخورد كشورهاي منطقه با رئيس جمهوري جديد آمريكا ابراز نگراني كرد.
قذافي گفت: درباره خاورميانه بايد بگويم دو شيوه برخورد با آمريكا وجود دارد، گروهي چشم طمع به آمريكا دارند و گروه ديگر از آن مي‌ترسند.
وي افزود: آمريكا نيازمند اين است كه از آن نترسند و به اموال آن هم چشم ندوزند تا بتوانند از اين كشور انتقاد كنند و بدون ترس حقيقت را بگويند.
قذافي در اين گفتگو حمايت خود از تشكيل دو دولت مستقل فلسطين و اسرائيل را اعلام كرد و آن را راه حلي تاريخي، عملي و منطقي دانست.
وي از نظام حاكم در ليبي دفاع كرد و گفت: تجربه كنگره‌هاي مردمي در كشور ليبي به مردم اجازه مي‌دهد كه به طور مستقيم در اداره كشور نقش داشته باشند و مردم بايد در كرسي‌ها بنشينند تا در قدرت دخالت داشته باشند و تصميم‌گيري كنند.
رئيس جمهوري ليبي گفت: جهان به سوي عصر مردم گرايي مي‌رود و اين توده‌ها به سوي قدرت پيشروي مي‌كنند و پايه‌هاي هرم گسترده مي‌شود.
وي افزود: تجربه نشان داده است نظام‌هاي پارلماني شكست خورده‌اند و اين همان اتفاقي است كه در آمريكا و انگلستان روي داده، زيرا مردم اين كشورها جنگ عراق و افغانستان را رد كرده‌اند، اما كنگره و مجلس سناي انگلستان با جنگ موافقت كردند و نشان مي‌دهد كه مردم در يك سو هستند و نظر پارلمان در سوي ديگر و با نظر آنها متفاوت است.
قذافي مردم كشورهاي عربي را از موج سوم دموكراسي كه در همه نقاط جهان آغاز شده است، مستثني ندانست و گفت كه جهان عربي به طور حتم در عصر مردم گرايي زندگي خواهد كرد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3166