کنیا خواهان دخالت نظامی بین المللی در سومالی شد

تاریخ ۰۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۰ | عنوان: كنيا



88.04.02
دولت کنیا از جامعه بین الملل درخواست کرد، برای حمایت از دولت موقت سومالی به این کشور نیرو اعزام کند.

روز دوشنبه، رایلا اودینگا، نخست وزیر کنیا در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای سومالیایی خود عبدی رشید علی شرماکه از جامعه بین اللمل خواست برای کمک به دولت موقت سومالی در مقابله با شبه نظامیان آشوب طلب دست به اقدام نظامی بزند.
وی شرایط بحران زده سومالی را تهدیدی برای امنیت دیگر کشورهای شاخ آفریقا دانست. اودینگا بر ضرورت مشارکت سازمان ملل، آمریکا و سازمان توسعه شرق آفریقا(ایگاد) برای مشارکت در حمایت نظامی از دولت سومالی تاکید کرد.
با این حال اودینگا درباره احتمال اقدام کنیا برای اعزام نیرو به سومالی اظهار نظری نکرد و اعلام تصمیم در این باره را به پایان مذاکرات جاری موکول کرد.
سومالی از زمان سرنگونی دولت محمد زیاد باره سال 1991 به علت نداشتن دولت فراگیر در گیر جنگ داخلی بوده است. حضور 2 ساله ارتش اتیوپی در سومالی نیز به جای ایجاد آرامش موجب تشدید درگیریها در سومالی شد و در سال 2008 با خروج نظامیان اتیوپی پایان یافت. در اوایل سال 2009 میلادی دولت موقت و آشتی ملی سومالی به ریاست جمهوری شیخ شریف شیخ احمد تشکیل شد و مورد حمایت بیشتر گروه های متخاصم و از جمله اتحادیه محاکم اسلامی قرار گرفت. این در حالی است که گروه تندروی الشباب با رد امکان همکاری با دولت برای سرنگونی آن تلاش می کند و هم اکنون بخشهای از کشور و پایتخت را در اشغال خود دارد.
دولت موقت سومالی پیش از این از دولت اتیوپی خواسته بود مجددا نیروهای نظامی خود را به این کشور اعزام کند. اتیوپی با رد این درخواست اعلام کرده است، تنها حاضر است در صورت اقدام جامعه بین الملل برای اعزام نیرو به سومالی در این کار مشارکت کند.

کشور کنیا برخلاف اتیوپی تاکنون در زمینه بحران سومالی دخالت نظامی نکرده است و تنها بخشی از یک میلیون آواره این کشور را در خاک خود پناه داده است.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=3154