صيد غير قانوني كشتي هاي خارجي در آبهاي سومالي

تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰ | عنوان: سومالي



به گزارش پايگاه اطلاع رساني "الصومال اليوم"، «احمد عوض عشره» نماينده پارلمان سومالي كشتي هاي كشورهاي اسپانيا و كره جنوبي را متهم به تلاش براي صيد غير قانوني در آبهاي سومالي كرد. اين نماينده پارلمان سومالي افزود: " جواز صيد اين كشتي ها غيرقانوني است، زيرا از سوي افرادي صادر شده كه داراي چنين حقي نيستند و بعضاً در لندن زندگي مي كنند.
اين نماينده همچنين انتشار 10 ناو نظامي "ناتو"را در آبهاي مجاور سومالي، به منظور تامين منافع ملت سومالي ندانسته بلكه معتقد است: هدف از افزايش قوا، تامين امنيت كشتي هاي تجاري در برابر دزدان دريايي است كه با ورود كشتي هاي تجاري خارجي دچار زيان شده اند.

برخي از كارشناسان پديده دزدي دريايي را ناشي از بحران وضعيت اقتصادي و نبود امكانات اقتصادي مي دانند، همچنانكه يكي از رهبران اين گروه در اظهارات خود به اين مطلب اشاره كرده بود كه فعاليت هاي اين گروه عاملي براي رونق اقتصادي در منطقه ساحلي "پانتلند" شده است.

هم اكنون برخي كشورها همچون آمريكا، فرانسه، كره جنوبي، ايران، يمن ... در آبهاي مجاور سومالي داراي ناو هاي جنگي هستند و به محافظت از كشتي هاي تجاري خود در اين منطقه مشغول هستند.

در حال حاضر ناتو 5 کشتی برای مبارزه با دزدی دریایی در منطقه در اختیار دارد، اما ماموریت آنها بر اساس تصمیم قبلی در 28 ژوئیه به پایان می رسد. پيش از اين، اتحاديه اروپا نيز حمايت خود را از نيروهاي ناتو اعلام كرده بود
10468



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2896