برخورد تمدنها را به گفتگوی تمدنها تبدیل کنیم

تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۰ | عنوان: مصر



88.03.24
شرکت کنندگان در نشست "گفتگوی اسلام و مسیحیت" در مصر با اشاره به اینکه برجسته‌ترین مبلغان صلح، پیروان ادیان را به پیروی از گفتگوی فرهنگها و تمدنها می‏‌خوانند، تاکید کردند: مسئله برخورد تمدنها به‌منظور همزیستی مسالمت‌آمیز و اشاعه فرهنگهای مختلف باید به گفتگوی تمدنها تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت (ع) ـ ابنا ـ مرکز مطالعات تمدنی و گفتگوی فرهنگی دانشگاه قاهره مصر نشستی با عنوان "گفتگوی اسلام و مسیحیت" طی روز گذشته برگزار کرد که شرکت کنندگان در آن اهمیت اطلاع رسانی در زمینه گفتگو را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت جلوگیری از خشونت و نیز انجام گفتگو میان پیروان ادیان و فرهنگهای مختلف به منظور ارتباط میان ملتها تأکید کردند.
طارق بشری اندیشمند مصری و مشاور سیاسی تصریح کرد: برجسته ترین مبلغان صلح، پیروان ادیان را به پیروی از گفتگوی فرهنگها و تمدنها می‏خوانند.
وی با بیان اینکه مفهوم گفتگوی تمدنها، اشاعه ارزشها و فرهنگ صلح میان تمدنها از اهمیت به سزایی برخوردار است، افزود: مسئله برخورد تمدنها را به منظور همزیستی مسالمت آمیز و گفتگوی بین ملتها باید به گفتگوی تمدنها تبدیل کرد.
دکتر احمد عبدالرحیم السایح استاد عقیده و فلسفه اسلامی دانشگاه الازهر به اهمیت تعمیق فرهنگ گفتگو و همبستگی متقابل و زندگی مشترک و کار بر اساس توسعه جوامع شهروندی و عدالت و آزادی اشاره کرد و گفت: گفتگوی اسلام و مسیحیت دارای جایگاه واحدی در سطح جهان است تا از مسائل مشترک دفاع کند.
دکتر سایح با تأکید بر اینکه پیروان تمدنهای مختلف باید همکاری و از درگیری برحذر باشند، یادآور شد: ادیان آسمانی بسیاری از ارزشهای رفیع انسانی را دارند که طی آن به همکاری، تقریب، احترام به عقاید دیگران و مبارزه با تفرقه دعوت می‏کنند.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2882