ايران مي‌تواند سهام خود در معدن اورانيوم ناميبيا را حفظ كند

تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰ | عنوان: ناميبيا


خبرگزاري فارس : شركت انگليسي ريو تينتو ضمن رد تحريم هاي آمريكا بر ضد ايران تاكيد كرد مشاركت تهران در معدن اورانيوم ناميبيا مغايرتي با قطع نامه هاي سازمان ملل ندارد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز از سال 1975 ميلادي ايران 15 درصد سهام معدن اورانيوم روسينگ ناميبيا در جنوب آفريقا را خريداري كرده است. بخش عمده سهام شركت اورانيوم روسينگ در اختيار شركت ريو تينتو است . اورانيوم توليدي اين شركت براي استفاده در نيروگاههاي هسته اي به آمريكاي شمالي، اروپا و آسيا صادر مي شود .
شركت ريو تينتو با صدور بيانيه اي اعلام كرد ريو تينتو در خصوص قطعنامه جديد 1929 با دولت ناميبيا آمريكا و انگليس و استراليا مذاكره و رايزني كرده است . ما به مفاد قطعنامه شوراي امنيت پايبند خواهيم بود . اما دولت ايران از طريق سرمايه گذاري در معدن اورانيوم ناميبيا نمي تواند به تكنولوژي هسته اي دست يابد و به همين دليل مشاركت ايران در اين معدن مغايرتي با قطع نامه هاي سازمان ملل ندارد.
بر اساس اين گزارش يك ديپلمات نزديك به شوراي امنيت نيز اذعان كرد قطعنامه 1929 تنها مربوط به هر گونه سرمايه گذاري جديد ايران براي خريداري سهام پروژه هاي هسته اي است .
كشورهاي غربي به بهانه قطع نامه 1929فشار زيادي را به شركتهاي هسته اي جهان براي قطع همكاري با ايران آغاز كرده اند .



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=28687