بروجردی در دیدار با رئیس مجلس جمهوری كنگو اعلام كرد: ایران مخالف نگاه استعماری و سودجویانه به آفریقاست

تاریخ ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۷ | عنوان: كنگو


رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران مخالف نگاه استعماری و سودجویانه برخی قدرت‌های بین‌المللی نسبت به آفریقا و با اتخاذ سیاستی مستقل خواستار همكاری براساس منافع متقابل است.


به گزارش خانه ملت، "ژوستن كومبا" رئیس مجلس جمهوری كنگو صبح امروز با "علاءالدین بروجردی" دیدار و گفت و گو كرد.

بروجردی در ابتدای این دیدار با تاكید بر اینكه توسعه همه‌جانبه مناسبات با كشورهای آفریقایی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: ایران و كشورهای آفریقایی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بزرگی برای همكاری و ارتباط در عرصه‌های مختلف برخوردارند كه براساس منافع متقابل می‌توانند كارهای بزرگی انجام دهند.

وی همچنین نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی ویژه خواند و اظهار داشت: همكاری‌های پارلمانی دو كشور پشتوانه عظیم دولت‌ها برای گسترش مناسبات همه‌جانبه فی‌مابین است.

بروجردی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران مخالف نگاه استعماری و سودجویانه برخی قدرت‌های بین‌المللی نسبت به آفریقا و با اتخاذ سیاستی مستقل خواستار همكاری براساس منافع متقابل است.

رئیس كمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به فشارهای قدرت‌های بین‌المللی علیه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره كرد و افزود: ملت ایران در طول سی سال گذشته علی‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها توانسته است به پیشرفت‌های عظیمی در عرصه‌های مختلف علوم و دانش‌های نوین از جمله فناوری هسته‌ای و نانوتكنولوژی و صنایع پیشرفته نظامی نایل آمده كه بستر مناسبی برای همكاری‌های فی‌مابین است.

براساس این گزارش "ژوستن كومبا" رئیس مجلس جمهوری كنگو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: گفت‌وگو و مذاكرات هیات پارلمانی كنگو در ایران سرآغاز فصل نوینی در همكاری‌های دو كشور است.

وی با اشاره به تجارب جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون سیاسی ـ اقتصادی اظهار داشت: ملت و دولت كنگو خواستار استفاده از تجارب ایرانی برای حذف سلطه خارجی از كشورشان هستند.

رئیس مجلس جمهوری كنگو توسعه همه‌جانبه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران را برای كشورش بسیار مهم خواند و افزود: جمهوری كنگو خواستار استفاده از پیشرفت‌های صنعتی و علمی ایران برای رشد و توسعه كشور در امور زیربنایی و صنعتی است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=27664