واگذاری قدرت به استانداری ها توسط شورشیان سابق

تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰ | عنوان: ساحل عاج



به نقل از روزنامه ای اف پی فرمانده شورشیان سابق ساحل عاج که بخشهای شمالی این کشور را از اواخر 2002 تا به امروز تحت کنترل داشته است طی یک مراسمی در فیف دبوآکه واقع در بخشهای مرکزی ساحل عاج ، قدرت را به استاندار این بخشها اعطا کرد.
در طی آخرین نشستی که در سال 2008 میان شورشیان و دولت ساحل عاج برگزار شد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و یکی از شروط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 29 نوامبر واگذاری قدرت به استانداران بخشهای شمالی ساحل عاج است.
این توافق نامه میان نخست وزیر ساحل عاج گویلاومه سورو و رئیس شورشیان سابق ساحل عاج به امضا رسیده است . در حقیقت این توافق نامه برای سازماندهی بخشهای تصرف شده توسط شورشیان و بازگرداندن حقوق مدنی ساکنان این مناطق است.
برای برقراری صلح و حفظ امنیت در بخشهای شمالی ساحل عاجیمانی میان گروههایی متشکل از ستاد نیروهای حکومتی و نیروهای شورشی به امضا رسید.
برای تثبیت صلح و امنیت این پیمان توسط رئیس ستاد شورشیان سابق و ژنرال سومایلا باکایوکه به امضا رسید. پس از امضا این پیمان نیروهای حکومتی برای برقراری صلح و امنیت در این مناطق مستقر می شوند .
بیش از دهها مناطق از بخشهای مختلف ساحل عاج به ویژه بخشهای شمالی پس از کودتای دسامبر 2002 به تصرف نیروهای شورشی تازه سازمان یافته در ساحل عاج درآمد. بنابر این گزارش واگذاری مناطق تصرف شده بایدتا 15 ژانویه باز پس داده می شده است که این مذاکره تا اوایل مارس بطول انجامیده است تا اینکه در هفته گذشته طی یک مشاجره شدید میان هیئت رئیس جمهور ساحل عاج لارنت جی باجبو و نیروهای شورشی سابق این مناطق واگذار شد.
نخست وزیر ساحل عاج در پایان مراسم اعطا حکم استانداری استان بوآکه به استاندارانش تاکید کرد بازگردانی قدرت به استانداران مناطق تصرف شده یکی از شرایط برگزاری انتخابات در ساحل عاج و پایان بخران در این منطقه بوده است. طی آخرین قرارداد میان نیروهای دولتی و نیروهای شورشی ، نیروهای شورشی سابق در چهار سربازخانه مستقر می شوند و تا پایان زمان انتخابات علاوه بر نیروهای شورشی هم در برقراری ثبات در این منطقه با هم همکاری می کنند . بیش از هشت هزار نیرو برای برقراری امنیت در مناطق مختلف مستقر شوند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2747