دیدار رسمی رئیس جمهور ساحل عاج از مناطق غربی کشور

تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰ | عنوان: ساحل عاج



لارنت جی باجبو رئیس جمهور ساحل عاج دوشنبه گذشته اولین دیدار رسمی خود از غرب ساحل عاج را آغاز کرد . یک منبع رسمی روز جمعه اعلام کرد غرب ساحل عاج مدتها است که در تصرف نیروهای شورشی سابق این کشور بوده است . این منبع همچنین خاطر نشان ساخت این نیروهای شورشی سابق در گذشته چندین بار مکان استقرار خود را تغییر داده اند و بطور مستمر در غرب این کشور مستقر نبوده اند و از یکشنبه شب گذشته سخنگوی دولت ساحل عاج گرو گولی بانی در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد رئیس جمهور جی باجبو در صحت سلامت کامل بسر می برد و در یکی از شهرهای اصلی این منطقه مستقر شده است..
رئیس جمهور لارنت جی باجبو دیدار رسمی خود را از کاباکومان دهکده ای در غرب ساحل عاج و زادگاه روبرت گی ، رئیس سابق شورشیان ساحل عاج آغاز کرد.
روبرت گی رئیس سابق نیروهای شورشی ساحل عاج بوده است که طی اولین بحرانهای نظامی سیاسی در دسامبر 2002 شکل گرفت . طبق برنامه تعیین شده ، رئیس جمهور لارنت جی باجبوچندین روز در این منطقه سپری می کند و سپس از مناطق توبا و اودیین که در شمال غربی ساحل عاج قرار دارد بازدید می کند.
 بنابراین گزارش طی پیمان صلح اوآدوگو کدیین رئیس شورشیان و رئیس جمهور که در مارس 2007 به امضا رسیده است شورشیان حق دارند گاهی به مناطق غربی و شمالی نقل مکان کنند . این پیمان با حضور رئیس جمهور لارنت جی باجبو و رئیس شورشیان سابق وگیلیم سورو که در حال حاضر نخست وزیر ساحل عاج است به امضا رسیده است.
موضوع دیدار رئیس جمهور از این مناطق از ماه مارس گذشته در حال بررسی است . مناطق غربی و شمالی ساحل عاج جز مناطقی از این کشور محسوب می شود که به علت درگیری و جنگ های طولانی مناطق بسیار ناامنی محسوب می شود . در مناطق غربی علاوه بر شورشیان ، چریکهای محلی نیز مستقر هستند و یکی دیگر از مسائلی که بر نا امنی این منطقه می افزاید همسایگی آن با لیبریا است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2709