درخواست گروههای سیاسی برای انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در زامبیا

تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۰ | عنوان: زامبيا


رهبران گروههای سیاسی مخالف دولت در زامبیا برگزاری انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری
و مجلس را به منظور پایان دادن به مشکلات مردم آن هم در این کشور ثروتمند تولید کننده مس در جنوب افریقا را خواستار شدند.
این تصمیم توسط میشائیل ساتا رهبر جبهه میهن پرستی و همقطار وی هاکاینده هیچیلاما رئیس حزب اتحاد وتوسعه ملی upnd بعد از اتحاد و ائتلاف این دو حزب سیاسی با هم گرفته شد.
در بیانیه مشترک منتشر شده ازسوی این دو گروه سیاسی امده است :ما شرایط برگزاری انتخاباتی پرشور هدفمند وسالم را  به منظور مبارزه با فساد در دستگاههای اجرایی  و مسئول در انتخابات به همراه برگزاری پیش از موعد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس راخواستاریم .
این دو رهبر سیاسی با کنار گذاشتن اختلافات خود در اکتبر 2008 با ریاست جمهوری فعلی راپیا باندا رهبر جنبش گروههای دمکراسی به مخالفت برخواستند.
باندا رئیس جمهور با شعار رئیس جمهور قبلی لوی ماناواسا مبنی بر پایبندی و پافشاری در از بین بردن فقر در انتخابات قبلی پیروز شده بود .در حالی که نیمی از جمعیت زامبیا چیزی حود 11.7میلیون نفر علارغم رشد چشمگیر اقتصادی کشور در این هفت سال اخیر در بدترین شرایط زندگی و فقر زندگی میکنند .
رهبران گروههای سیاسی مخالف میگویند انها تصمیم گرفته اند که طی یک همکاری مشترک با فسادهای مالی ایجاد شده و ناکارامدی دولت در حل مشکلات مبارزه کنند .
گفتنی است که دبیر و نماینده حزب ملی حکمرانان جف کانده با رد این تقاضای گروهها گفت :امکان برگزاری انتخابات پیش از موعد میسر نیست و این گروهها حق چنین درخواستی را ندارند .
وی درمصاحبه ای  با afp گفت : این یک سیاسی کاری است . انها نمیتوانند چنین درخواستی را مطرح کنند.یعنی این حق وقدرت را ندارند .
 



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2704