دولت کنگو به انتقادات شوراي امنيت واکنش نشان داد

تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۰ | عنوان: كنگو


در پی انتقاد شدید شورای امنیت سازمان ملل از تعلل و کوتاهی مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو در مقابله با موارد بیشمار تجاوز جنسی در آن کشور، سخنگوی دولت کنگو گفت دولت برای انجام وظایف خود به سرزنش های سازمان ملل نیازی ندارد.
لمبرت منده Lambert Mende سخنگوی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در این باره گفت : "دولت کنگو به سرزنش های شورای امنیت برای انجام مسئولیت ها و وظایفش نیازی ندارد، واحدهای نظامی ما که در منطقه کیوو مستقر هستند با گروه های متجاوز درگیر شده اند؛ ما آنها را محاصره کرده ایم". وی افزود : "ما قربانی این جنایت ها هستیم، آیا شما تصور می کنید طراحان و عاملان این جرائم به دولت وابسته هستند ؟ ما عاملان این جنایت ها را می شناسیم؛ اگر چه آنها در این کشور هستند ولی هیچ ارتباطی با دولت ندارند". بیش از پانصد زن و دختر نوجوان و کوچک طی ماه های ژوئیه تا اوت در استان های کیوو شمالی و جنوبی مورد تجاوز قرار گرفتند.

این جنایت ها را به شورشیان هوتوی رواندایی نیروهای دموکراتیک آزادیبخش رواندا و شبه نظامیان محلی مایی مایی Maï-Maï نسبت می دهند. این مقام کنگویی خاطر نشان کرد "باید به نظامیان دولتی در دستگیری متجاوزان و تحویل آنها به مقامات قضایی کمک کنیم؛ شورشیان هوتوی رواندا و شبه نظامیان مایی مایی دشمنان قسم خورده نظامیان دولتی هستند پس چرا از دولت انتقاد می شود ؟". به گزارش خبرگزاری فرانسه از کینشاسا؛ یکی از مسئولان بلند پایه سازمان ملل در هفتم سپتامبر گفت ماموریت صلحبان سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو با هجده هزار سرباز کلاه آبی در اجرای ماموریتش در مقابله با موارد بیشمار تجاوزهای جنسی در شرق کنگو ناکام مانده است. شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه از تعلل و کوتاهی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در مقابله با موارد بیشمار تجاوز به عنف به شدت انتقاد کرد و از مقامات آن کشور خواست مجرمان را هر چه زودتر به دست عدالت بسپارند. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود موارد بیشمار تجاوز به عنف را در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو در ماه های ژوئیه و اوت به شدت محکوم کرد و از مقامات دولتی آن کشور خواست عاملان این جنایات هولناک هر چه زودتر تحت پیگرد قرار گرفته و به دست عدالت سپرده شوند. این شورا همچنین آمادگی خود را برای همکاری با دولت کنگو در مقابله با این جنایتکاران اعلام کرد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=25715