مطبوعات مصر پايان حمايت امريکا را از رژيم صهيونيستي خواستار شدند

تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰ | عنوان: مصر



مطبوعات مصر روز پنج شنبه همزمان با ورود باراک اوباما رئيس جمهور امريکا به قاهره ، از وي خواستند به " جانبداري کورکورانه " از رژيم صهيونيستي پايان بخشد.
در سرمقاله روزنامه دولتي الجمهوريه مصر امده است براي افرادي که امروز به سخنراني باراک اوباما گوش مي دهند، اين سوال مطرح است که ايا رئيس جمهور امريکا مي خواهد به جانبداري کورکورانه واشنگتن از رژيم صهيونيستي پايان بخشد؟
در سرمقاله اين روزنامه امده است پاسخ به اين پرسش بايد بر هر اقدامي در منطقه مقدم باشد.
ابراهيم عيسي سردبير روزنامه مستقل الدستور نيز در مقاله اي اعلام کرد دعوت براي حضور در مراسم سخنراني باراک اوباما را نپذيرفته است.
وي گفت : اگر من به اين سخنراني مي رفتم به ان معنا بود که ما فقط با سياستهاي جرج دبليو بوش رئيس جمهور سابق امريکا مشکل داشتيم اما مشکل سياستهاي امريکا در جهان و جهان اسلام هنوز تغيير نکرده است.
وي افزود : ما اظهارات اوباما را درباره برخي تغييرات شنيده ايم اما در عمل هيچ چيزي در خصوص عقب نشيني نيروهاي نظامي امريکا از عراق و افغانستان يا درباره جنگ در دره سوات پاکستان و وعده هاي اوباما درباره تعطيلي گوانتانامو نديده ايم.
عمر الشوبکي يکي از تحليلگران سياسي مرکز مطالعات سياسي و راهبردي الاهرام مصر نيز در اين خصوص اعلام کرد : به اعتقاد من ريشه مشکلات منطقه در واقع ضعف سياسي و اقتصادي ان است.
وي در مقاله اي در روزنامه مستقل المصري اليوم نوشت : اگر ضعفهاي اقتصادي و سياسي ما ادامه يابد و فساد مالي همچنان به قوت خود باقي باشد ، نبايد انتظار داشت اوباما اوضاع را در جهان عرب يا جهان اسلام تغيير دهد.
وي گفت : شايد اين ادعاي امريکا که مي گويد از دموکراسي در جهان عرب حمايت مي کند، درست باشد اما اين کشور اول به دنبال منافع خودش است.
نيت خوب اوباما در خصوص مردم فلسطين در واقع منجر به موفقيت در جهان واقعي نخواهد شد.
اين روزنامه در ادامه به نقل از جلال عمر يکي ديگر از تحليلگران سياسي اين کشور مي نويسد ، تاثير سفر باراک اوباما به قاهره همانند ديدار نه ساعته وي بسيار کوتاه است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، اين تحليلگر سياسي در ادامه گفت : تغييراتي از قبيل نقاشي بر روي ساختمانها ، جارو زدن خيابانها و بستن مغازه ها ايجاد شده است اما در پايان ديدار اوباما از قاهره،‌همه چيز به حال عادي باز خواهد گشت و خيابانها بار ديگر کثيف خواهد شد!


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2518