استقبال سياستمداران مصري از دعوت از احمدي نژاد براي نشست عدم تعهد

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰ | عنوان: مصر



الجزيره- سياستمداران و کارشناسان مصري از دعوت "حسني مبارک" رييس جمهوري اين کشور از "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري ايران براي حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد که قرار است نيمه ماه ژوئيه (تير) در "شرم الشيخ "برگزار شود، استقبال کردند.

به گزارش ايرنا، اين کارشناسان امروز (سه شنبه) در گفت وگو با اين خبرگزاري ابراز اميدواري کردند که اين دعوت و پاسخ مثبت به آن منجر به کنار رفتن ابر هاي موجود در فضاي روابط دو کشور بزرگ اسلامي شود و به تامين منافع تمامي کشورهاي منطقه بينجامد.
"منوچهر متکي "وزير امور خارجه ي ايران روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتي در تهران اعلام کرد که حسني مبارک رييس جمهوري مصر از آقاي احمدي نژاد براي حضور در نشست سران کشورهاي عدم تعهد دعوت به عمل آورده و اين دعوت درحال بررسي است. وزارت امور خارجه مصر نيز پيشتر از دعوت از رييس جمهوري ايران در نشست شرم الشيخ سخن به ميان آورده بود.
"رفعت سيد احمد" رييس مرکز مطالعاتي "يافا" بر اهميت اين دعوت و سفر رييس جمهوري ايران به مصر در چنين شرايطي که دشمن صهيونيستي براي ايجاد شکاف ميان اعراب و ايران تلاش مي کند، تاکيد کرد.
وي با اعلام اينکه اختلاف ريشه اي ميان اعراب به ويژه مصر و ايران وجود ندارد گفت سوء تفاهم موجود در ديدگاهها را مي توان با مذاکره و گفت وگوي سازنده که منافع دو طرف را تامين کند، برطرف کرد.
"محمود فرج" مسئول پيشين دفتر حافظ منافع مصر در ايران، نيز به هم زماني اين دعوت با تلاشهاي "باراک اوباما" رييس جمهوري آمريکا اشاره کرد و گفت هرگونه نزديکي ميان تهران و واشنگتن تلاش براي برقراري روابط با ايران را بيش از پيش ضروري مي سازد.
وي با اعلام اينکه مقام هاي مصري شايد متوجه اهميت چنين مساله شده و از همين رو براي تحقق آن تلاش مي کنند، اين دعوت را يک "فرصت طلايي" براي آغاز مذاکره دو کشور دانست.
در همين حال "محمد السعيد ادريس" کارشناس روابط ايراني ابراز اميداوري کرد که دعوت از احمدي نژاد و پاسخ مثبت به آن سرآغاز جديدي براي مذاکرات دو کشور باشد.
ادريس با اشاره به اشتباه و توهم اعراب در ساختن يک دشمن فرضي به اسم "ايران" گفت تهران نمي تواند دشمن عرب ها باشد و از دو حالت رقيب يا دوست آنان فراتر نمي رود.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2417