نمايشنامه‌نويس اردني جايزه تونس را به خانه برد

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۰ | عنوان: تونس



در مراسمی که در کتابخانه ملی تونس برگزار شد، «هزاع البراری» نویسنده اردنی جایزه «ابوالقاسم الشابی» 2008 را دریافت کرد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت مصری محیط، این جایزه که قدمتی بیست و دو ساله دارد هر سال توسط بانک مرکزی اردن به بهترین نویسنده عرب اهدا می‌شود.

البراری برای نوشتن نمایشنامه «قلاده خون» که در سال 2007 به زبان عربی منتشر شده، شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

این برای دومین بار است که نویسنده‌ای از اردن این جایزه را دریافت می‌کند. پیش از این خانم «سمیحه خریس» در سال 2005 برای نوشتن کتاب داستانی «دفترهای توفان» این جایزه را دریافت کرده بود.

هیات داوران درباره علت انتخاب البراری برای دریافت این جایزه گفت: «البراری با نوشتن متن نمایشنامه قلاده خون موفقیت بزرگی در نمایشنامه‌نویسی به دست آورد که وی را شایسته دریافت این جایزه ‌کرده است. زبان عربی که وی در این نمایشنامه به کار برده ترکیبی از اندیشه فلسفی و زندگی معیشتی انسان است که در نوع خود بدیع است.»

البراری پیش از این نیز از کشور خود جوایز متعددی را دریافت کرده بود که از مهمترین آنها می‌توان به جايزه بهترین نمایشنامه‌نویس اردن در سال 2001 و جایزه «محمد تیمور» در بخش بهترین نمایشنامه‌نویسی اشاره کرد. وی همچنین جایزه «عویدات» لبنان را برای بهترین داستان عربی به عنوان «الغربان» دریافت کرده است.

جایزه «ابوالقاسم الشابی» از سال 1986 به بهترین نویسنده در بخش‌های داستان، شعر، حکایت یا نمایشنامه اهدا می‌شود. هدف از اعطای این جایزه تقدیر از ابوالقاسم الشابی شاعر مشهور تونسی و عرب است. دولت تونس قصد دارد امسال یکصدمین سال تولد این شاعر را نیز مورد تقدیر قرار دهد.
ايبنا


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2412