کومور فرانسه را به گفتگوهايي صادقانه درباره جزيره مايوت فرا خواند

تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۸ | عنوان: كومور


دولت کومور فرانسه را به گفتگوهایی صادقانه درباره وضع جزیره فرانسوی مایوت که کومور مدعی مالکیت بر آن است فرا خواند.
فهمی سعید ابراهیم وزیر روابط خارجی کومور در کنفرانسی خبری اعلام کرد:" ما از فرانسه گفتگوهایی صادقانه را درباره مسئله مایوت درخواست کرده ایم که این کشور هنوز پاسخی نداده است." فهمی اعلام کرد:" مایوت سرزمینی متعلق به کومور است و همه قطعنامه های سازمان ملل متحد هرگز این مسئله را تکذیب نکرده است." جزیره مایوت در سال هزار ونهصد وهفتاد وپنج پس از همه پرسی در کومور گزینه " فرانسوی ماندن" را انتخاب کرد'.

این مجمع الجزایر واقع در اقیانوس هند شامل سه جزیره دیگر به اسامی کومور بزرگ، آنژوان و موهلی است.

این سه جزیره در آن همه پرسی مستقل شدن را برگزیدند. در مارس دوهزار ونه ، مایوت در همه پرسی با نود وپنج ونه دهم درصد رای آری تصمیم گرفته بود به یکی از بخش های فرانسه تبدیل شود.

نتایج این همه پرسی نارضایتی شدید مقامات کوموری را درپی داشت. وزیر امور خارجه کومور خاطر نشان کرد احمد عبدالله سامبی رئیس جمهوری کومور درباره جزیره مایوت و مجمع الجزایر کومور یک کشور و دو نظام را پیشنهاد کرده است که درباره مدت آن می توان گفتگو کرد. فرهمی اعلام کرد:" نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه با تبدیل کردن جزیره مایوت به یکی از بخش های فرانسه مرتکب اشتباه شد.

زیرا هیچ یک از روسای جمهوری قبلی فرانسه در این مسیر گام نگذاشته بودند." به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، وی افزود:" سامبی ضد فرانسوی نیست.

فرانسه کشوری دوست است ، ما به این کشور نیاز داریم اما فرانسه باید بپذیرد مایوت کوموری است ، این مسئله به نفع دو کشور است."



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=24101