مخالفان اکثريت نسبي آرا را در انتخابات پارلماني سائوتومه و پرنسيپ کسب کردند

تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰ | عنوان: سائوتمه و پرنسيپ


حزب مخالف "اقدام دموکراتیک مستقل" وابسته به پاتریس ترووآدا Patrice Trovoada نخست وزیر سابق سائومه و پرنسیپ توانست اکثریت نسبی آرا را در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور کسب کند.

این حزب بیست و شش کرسی از پنجاه و پنج کرسی پارلمان سائوتومه و پرنسیپ را کسب کرد و بدین ترتیب نتوانست اکثریت قاطع را به دست آورد.

از آنجا که متحد طبیعی این حزب یعنی جنبش دموکراتیک نیروی تغییر / حزب لیبرال (MDFM-PL) وابسته به فرادیک دو منزس Fradique de Menezes رئیس جمهور سائو تومه و پرنسیپ نیز تنها یک کرسی را از آن خود کرد دولتی که از ائتلاف این دو حزب تشکیل می شود از حمایت اکثریت قاطع پارلمان برخوردار نخواهد بود. بر اساس نتایجی که یکشنبه شب از سوی ژوزه کارلوس باریروس José Carlos Barreiros رئیس کمیسیون ملی انتخابات اعلام شد حزب حاکم جنبش آزادیبخش سائوتومه و پرنسیپ / حزب سوسیال دموکرات (MLTSP/PSD) وابسته به رافائل بانکو نخست وزیر کنونی با کسب بیست و یک کرسی در مکان دوم قرار دارد و حزب همگرایی دموکراتیک که عضو ائتلاف حاکم است هفت کرسی پارلمان را بدست آورد. نزدیک به هشتاد هزار نفر از جمعیت صد و هفتاد و پنج هزار نفری این مجمع الجزایر بسیار فقیر که از دیرباز از بی ثباتی سیاسی رنج می برد برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده بودند اما به گفته رئیس کمیسیون ملی انتخابات دوازده و پانزده صدم درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکردند. نتایج این انتخابات احتمالا بار دیگر دولت را بسیار شکننده خواهد کرد.

از سال هزار و نهصد و نود و یک و برقراری دموکراسی در این مستعمره سابق پرتغال، تقریبا چهارده نخست وزیر در رأس دولت های مختلف قرار گرفتند که اغلب از ائتلاف های شکننده تشکیل شده بودند. پس از تایید نتیجه انتخابات از سوی دادگاه عالی، ترووآدا چهل و هفت ساله وزیر امور خارجه سابق سائوتومه و پرنسیپ که در سال دو هزار و هشت برای سه ماه نخست وزیر بود، قرار است از سوی رئیس جمهور به عنوان نخست وزیر معرفی شود. پیش از انتخابات لوی نازاره Levy Nazaré سخنگوی ستاد انتخاباتی اقدام دموکراتیک مستقل به خبرگزاری فرانسه گفته بود ما بدون حمایت پارلمانی کافی حکومت را در دست خواهیم گرفت.

اگر احزاب دیگر تلاش کنند دولت را در مجمع ملی (پارلمان) سرنگون کنند از مردم خواهیم خواست از ما دفاع کنند. روز انتخابات با حوادث زیاد و فساد انتخاباتی همراه بود.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=23159