اوباما در قاهره بر لزوم حل اختلافات امريكا با مسلمانان تاكيد خواهد كرد

تاریخ ۰۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۰ | عنوان: مصر



معاونان باراک اوباما روز جمعه اعلام کردند رييس جمهور جديد امريکا در سخنراني اين هفته خود در مصر خطاب به جهان اسلام، بر تعهد شخصي خود براي رفع اختلافات بين اين کشور با مسلمانان تاکيد خواهد کرد.
رابرت گيبس سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد اوباما در سخنراني روز پنج شنبه خود در دانشگاه قاهره به ميزباني مشترک دانشگاه الازهر، تعهد شخصي خود را براي تعامل با مسلمانان بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل تشريح خواهد کرد.
وي افزود رييس جمهور امريکا در خصوص اينکه چگونه امريکا و مسلمانان سراسر جهان مي توانند برخي اختلافات فيمابين را حل و فصل کنند، سخنراني خواهد کرد.
وي خاطر نشان کرد اوباما در سخنراني خود برخي مسائل نگران كننده همچون شبه نظامي گري و مناقشه اسرائيل-فلسطيني ها را بررسي و در خصوص زمينه هاي جديد براي پيشبرد همکاريها که به نفع مردم خواهد بود، سخنراني خواهد کرد.
مارک ليپرت مشاور سياست خارجه اوباما نيز مي گويد رييس جمهور امريکا در اين سخنراني همچون برخي ديگر از سخنراني هاي قبلي خود در خصوص مسائل دشوار نيز صحبت خواهد کرد.
وي مي افزايد اوباما در سخنراني خود خطاب به مسلمانان جهان مانند اظهار نظرهاي گذشته اش درباره فساد در کنيا که در سناي امريکا ايراد شد، براي صحبت در خصوص مسائل بحث برانگيز ترديد نخواهد کرد.
وي خاطر نشان کرد رييس جمهور امريکا بطور پيوسته اين گونه مسائل را با رهبران کشورها در نشست هاي خصوصي و علني در ميان مي گذارد.
معاونان رييس جمهور امريکا در پاسخ به پرسشي در خصوص احتمال ديدار اوباما با مخالفان سياسي مصر در جريان ديدار از اين کشور، اعلام کردند از نمايندگان همه طيف هاي سياسي براي شرکت در اين سخنراني دعوت خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اوباما که در دوران کودکي خود براي چندين سال در کشور عمدتا مسلمان اندونزي زندگي کرده و بخشي از اصالت وي نيز به خانواده اي مسلمان در کنيا باز مي گردد، روز چهارشنبه سفر خود را با ورود به رياض پايتخت عربستان سعودي اغاز و در خصوص روند صلح خاورميانه، مسئله ايران و ديگر مسائل با ملک عبدالله پادشاه اين کشور گفتگو خواهد کرد.
رييس جمهور امريکا روز بعد عازم مصر مي شود و علاوه بر سخنراني در قاهره، با حسني مبارک رييس جمهور مصر ديدار و گفتگو خواهد کرد.
اوباما سپس رهسپار المان و فرانسه خواهد شد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2288