راه حل قذافي براي حل مشكل دزدي دريايي

تاریخ ۰۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰ | عنوان: ليبي



خبرگزاري فارس: رهبر ليبي در نشست كشورهاي ساحل و صحراء، طرحي را ارائه داد تا عمليات دزدي دريايي در سواحل سومالي متوقف شود.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "الجزيره "، معمرقذافي از جامعه بين‌المللي خواست منطقه دريايي ويژه سومالي را به رسميت بشناسد تا دزدان نيز به عمليات خود براي ربودن كشتي‌ها پايان دهند.
قذافي دزدان دريايي را افرادي فقير توصيف كرد و گفت: طرحي را به دنيا ارائه مي دهم كه بر اساس آن به آبهاي منطقه‌اي سومالي احترام گذاشته مي‌شود و در مقابل دزدي دريايي نيز متوقف خواهد شد.
اين سخنان قذافي در نشست كشورهاي ساحل و صحرا عنوان شد كه روز گذشته در شهر "صبراته " ليبي و با حضور سران 28 عضو اين سازمان، كار خود را آغاز كرده است.
قذافي گفت: كساني كه كشتي‌ها را در خليج عدن مي ربايند، دزد نيستند، بلكه مردمي هستند كه از حقوق خود دفاع مي‌كنند.
وي افزود: سومالي نيز كشوري است كه هيچ قدرتي در زمينه‌هاي ويژه اقتصادي‌اش ندارد و كشورهاي بيگانه نيز براي غارت ثروت اين كشور به آن روي مي آورند.
وي گفت: ما نيازمند يك جبهه آفريقايي هستيم تا از ثروت‌هاي دريايي خود حمايت كنيم. همچنين خواستار احترام كشورها به آبهاي منطقه‌اي هستيم كه بر اساس قوانين بين المللي ،سومالي 200 مايل دريايي از اين سواحل را داراست.
اين نشست، يازدهمين نشست عادي سران كشورهاي عضو بود.
سازمان ساحل و صحرا از بزرگترين تشكل‌هاي اقتصادي آفريقاست كه در سال 1988 در طرابلس شكل گرفت و هدف از تاسيس اين مجموعه كه 28 كشور را در بر مي‌گيرد، خارج كردن كشورهاي صحرايي واقع در جنوب كشورهاي آفريقايي ساحل مديترانه ، از حصار خشكي و اتصال آنها به مديترانه و اروپا از طريق ليبي بود.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2266