ممانعت از سفر «محمود جابر» به ايران، نقض حقوق شيعيان در مصر را آشكار ساخت

تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۲ | عنوان: مصر



اقدام نهادهای امنيتی مصر در ممانعت از سفر «محمود جابر» قرآن‌پژوه شيعی مصر به جمهوری اسلامی ايران، نقض حقوق اجتماعی، فرهنگی و سياسی شيعيان در كشور مصر را آشكار ساخت.
«احمد راسم النفيس» پژوهشگر و نويسنده شيعی مصر و انديشمند سرشناس اين كشور در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اعلام اين مطلب گفت: دستگاه‌های امنيتی مصر پيوسته محدوديت‌ها و مشكلاتی برای شخصيت‌ها و فرهيختگان شيعی اين كشور ايجاد می‌كنند كه ابراز دشمنی با پيروان اهل ‌بيت‌(ع)، اعمال فشار عليه شيعيان و بحران سياسی منطقه از دلايل و انگيزه‌های‌ ارتكاب اين اقدامات است.

وی با اشاره به اين‌كه حقوق اجتماعی، فرهنگی و سياسی جريان‌ها و شخصيت‌های شيعی در مصر از سوی دولت مصر نقض می‌شود، گفت: برخی مسئولان و مقامات مصری می‌خواهند بر عرصه‌های مختلف فكری و فرهنگی اين كشور مسلط باشند و به همين خاطر، فعاليت‌های فكری و تعامل شخصيت‌های شيعی را زيرنظر دارند و محدوديت‌هايی در اين زمينه ايجاد می‌كنند.

احمد راسم النفيس با اشاره به اين‌كه ممانعت از سفر «محمود جابر» مدير مركز پژوهش‌های قرآنی «النور» قاهره به ايران و «عبدالوالی نصر» پژوهشگر و انديشمند شيعی مصر به كشور عراق، هيچ دليل و انگيزه قانونی نداشته است، گفت: برخی مسئولان و مقامات دولتی مصر با ايجاد محدوديت برای فرهيختگان و شخصيت‌های شيعی، تلاش می‌كنند كه رضايت دشمنان جهان اسلام را جلب كنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزيابی وی از قانون مصری سال 1937 ميلادی در زمينه بهره‌مندی تمامی طوايف مصری از آزادی‌های دينی و عبادی و اقدامات كنونی دولت مصر در ايجاد محدوديت عليه پيروان مكتب آل‌بيت(ع) تصريح كرد: دولت مصر در برابر مجلس اين كشور متعهد شده كه به حالت اضطراری و ايجاد محدوديت‌ها در اين كشور پايان دهد و تنها در وضعيتی كه احساس خطر كند و اقدامات تروريستی صورت بگيرد، وضعيت اضطراری را به اجرا بگذارد، اما اقدام اخير دستگاه‌های امنيتی مصر نشان داد كه اين تعهد هيچ مصداقيتی ندارد.

اين نويسنده و پژوهشگر شيعی مصر تأكيد كرد: در قانون اساسی مصر بر آزادی پيروان اديان و فرهنگ‌های مختلف در انجام شعاير دينی، عبادی و اعتقادی تأكيد شده، اما از ناحيه واقعی، حالت اضطراری كه دولت مصر به اجرا می‌گذارد و برای شخصيت‌ها و فرهيختگان شيعی ايجاد محدوديت می‌كند، مغاير با مفاد و مصوبات قانون اساسی مصر است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اين‌كه آيا مسئولان مصر از تعامل فرهنگی و فكری فرهيختگان مصری با مؤسسه‌های شيعی هراس دارند، عنوان كرد: اين مسأله كاملا واضح و آشكار است و هم‌اكنون سخنانی درباره كاهش سطح فرهنگی روابط ايران و مصر مطرح است، اما نويسندگان و فرهنگيان مصر افرادی انديشمند و اهل تعاملات فرهنگی و اجتماعی و تبادل فكر و انديشه هستند و مقامات و دستگاه‌های امنيتی مصر نمی‌توانند مانع ارتباط و تعامل شخصيت‌های شيعی با انديشمندان و محققان در كشورهای مختلف اسلامی شوند و اين اقدامات نتايجی نخواهد داشت.

احمد راسم النفيس در ادامه اين گفت‌وگو خطاب به نظام حاكم مصر و دستگاه‌های امنيتی اين كشور تأكيد كرد: دشمنی با پيروان مكتب اهل بيت(ع) دستاوری برای دولت مصر نخواهد داشت، زيرا علما و محققان شيعه در طول تاريخ در خدمت اسلام و مسلمانان و مروجان وحدت و انسجام اسلامی بودند و گفتار و كردار پيروان اين مكتب مصداق عملی آيه 24 سوره انفال «َيا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا یُحْیِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»(اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون خدا و پيامبر شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى‏بخشد آنان را اجابت كنيد و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‏گردد و هم در نزد او محشور خواهيد شد).

احمد راسم النفيس در پايان خاطرنشان كرد: شيعيان در ايران و كشورهای عربی تنها برای مصلحت و منافع كشور خود و امت اسلام فعاليت می‌كنند و انديشمندان و علمای شيعه پيوسته مدافع حقوق مسلمانان و ارزش‌های اسلامی، دعوت‌كننده به خير و اصلاح بوده و بر دوری از تفرقه و اختلاف و هم‌زيستی مسالمت‌آميز با پيروان اديان مختلف تأكيد می‌كنند.

احمد راسم النفيس، در سال 1952 ميلادی در شهر «المنصوره» مصر متولد شود؛ وی پژوهشگر و نويسنده سنی است كه به مذهب تشيع گرويده است و دارای مجموعه مقالات و كتاب‌هايی در زمينه افكار و انديشه‌های شيعی است كه كتاب «الطريق إلى مذهب أهل البيت(ع)» و «النبوة فی نهج البلاغة» از جمله كتاب‌های وی است.

النفيس همچنين، از نويسندگان و منتقدان نشريات مصر محسوب می‌شود كه با مقالات متنوع خود به پاسخ‏گویى شبهات و سؤالات مختلف درباره مذهب شيعه می‌پردازد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=22531