سرمایه گذاری 63 میلیارد دلاری الجزایر در صنعت نفت و گاز

تاریخ ۰۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۰ | عنوان: الجزاير



88.03.08
شرکت سوناتراک الجزایر 63 میلیارد دلار در زمینه نفت و گاز سرمایه گذاری می کند.

به گزارش شانا به نقل از رویترز، «محمد مزین» مدیرعامل شرکت سوناتراک الجزایر دیروز پنجشنبه در نشستی با موضوع انرژی در شهر ابوظبی اعلام کرد این شرکت قصد دارد تا سال 2013 میلادی 63 میلیارد دلار در طرح های نفت و گاز سرمایه گذاری کند.
وی هدف از این اقدام را افزایش نقش سوناتراک در روند کمک به اروپا برای تنوع بخشی به منابع عرضه انرژی به این منطقه اعلام کرد.

مزین همچنین گفت: انتقال نخستین محموله گاز طبیعی از الجزایر به اسپانیا به وسیله خط لوله «میدگاز» در سه ماهه چهارم 2009 صورت می گیرد. خط لوله میدگاز ظرفیت انتقال بیش از هشت میلیارد مترمکعب گاز در سال را دارد.

ساخت خط لوله میدگاز که با عبور از بستر دریای مدیترانه، الجزایر را به اسپانیا متصل می کند، توسط کنسرسیومی متشکل از سوناتراک الجزایر و شرکت «سیبسا» اسپانیا در مارس 2008 آغاز شده است.

بنابه گفته مدیرعامل سوناتراک، این شرکت هم اکنون سالانه 60 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر می کند که قصد دارد این رقم تا اوایل 2012 به 85 میلیارد مترمکعب در سال برسد.
تولید کنونی گاز سوناتراک 150 میلیارد مترمکعب در سال است.

هم اکنون صادرات گاز الجزایر به اروپا از طریق خط لوله مغرب-اروپا که الجزایر را به اسپانیا متصل می کند؛ صورت می گیرد. این خط لوله فعالیت خود را از سال 1995 آغاز کرده بود.
اروپا یک چهام نیاز خود به گاز را از روسیه دریافت می کند. الجزایر هم 20 درصد از واردات گاز اروپا را به خود اختصاص داده است.
شانا


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2247