اتحاديه اروپا در کمک خود به گينه بيسائو بازنگري مي کند

تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۰ | عنوان: گينه بيسائو


اتحادیه اروپا سه شنبه قصد خود را برای بازنگری در کمک توسعه ای خود به گینه بیسائو به سبب مراسم تحلیف ژنرال آنتونیو انجای رئیس جدید ستاد مشترک ارتش این کشور که فرمانده سابق ارتش را سرنگون کرده بود اعلام کرد.
سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد:" اشتون عقیده دارد اوضاع کنونی نقض تعهدات گینه بیسائو در زمینه رعایت حقوق بشر ، دمکراسی و حاکمیت قانون که در چارچوب توافقنامه کوتونو محسوب می شود." این سخنگو افزود در نتیجه " او خواستار بازنگری در کمک کلی اتحادیه اروپا در گینه بیسائو است." توافقنامه کوتونو بین اتحادیه اروپا و شمار زیادی از کشورهای شرق آفریقا ،‌کارائیب و منطقه اقیانوس آرام بیست وسه ژوئن (دوم تیر) دوهزار پس از پایان مهلت کنوانسیون لومه امضا شد. این کنوانسیون کمک های اقتصادی و توسعه ای را پیش بینی می کند که در عین حال به رعایت معیارهای مختلف از جمله سیاسی مشروط شده است. اتحادیه اروپا کمکی بالغ بر صد و دو میلیون و هشتصد هزار یورو را برای گینه بیسائو در دوره دو هزار و هشت تا دو هزار و سیزده پیش بینی کرده است.

اگر این اتحادیه کمک خود را به حال تعلیق در آورد این تعلیق همچنین شامل کمک های مربوط به دولت و هم کمک های مربوط به مردم و سازمان های غیر دولتی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، اتحادیه اروپا سال دو هزار و هشت ماموریتی را برای حمایت از اصلاحات در بخش امنیتی ( پلیس، دستگاه قضایی و ارتش) در این کشور تشکیل داد.ماموریت آن که شش ماه تمدید شد سی نوامبر (نهم آذر) به پایان می رسد اما تا شورش اخیر احتمال تمدید آن وجود داشت. سخنگوی اشتون گفت: اشتون از انتصاب اخیر ژنرال آنتونیو انجای به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش باتوجه به اینکه وی مهم ترین مسئول شورش ماه آوریل بود متعجب شده است و خواستار آزادی فرمانده قبلی ارتش است."



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=21974