رئیس جمهوری نیجر پارلمان کشور را منحل کرد

تاریخ ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۰ | عنوان: نيجر



88.03.05
تهران - رییس جمهوری نیجر که تلاش می کند پس از اتمام دومین دوره ریاست جمهوری اش، همچنان در منصب قدرت تکیه زند، روز سه شنبه پارلمان این کشور را منحل کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیامی، رادیو دولتی نیجر اعلام کرد: به موجب حکم ریاست جمهوری، مجلس ملی منحل شد.
پارلمان نیجر در حالی منحل شد که نمایندگان آن سرگرم بررسی نامه مامادو تاندجا رییس جمهوری این کشور بودند که با هدف مطلع ساختن نمایندگان از تصمیم خود برای برگزاری همه پرسی در مورد قانون اساسی جدید که به وی امکان باقی ماندن در قدرت را می دهد، به پارلمان فرستاده بود.
به موجب قانون اساسی فعلی نیجر، رئیس جمهوری صرفا می تواند دو دوره پنج ساله در قدرت باشد و پس از پایان دومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری باید از قدرت کناره گیری کند.
دومین دوره ریاست جمهوری تاندجا اواخر سال ‪ ۲۰۰۹‬به پایان می رسد.
این درحالی است که دادگاه قانون اساسی نیجر که عالی ترین مرجع قضایی این کشور است، شب گذشته (دوشنبه شب) با برگزاری این همه پرسی مخالفت کرد.
این دادگاه اعلام کرد که نمی توان به ماده ‪ ۴۹‬قانون اساسی که به رییس جمهوری اختیار فراخوان برگزاری همه پرسی درمورد موضوعات خاص را می دهد، به عنوان مبنایی برای تغییر قانون اساسی استناد کرد.
‪ ۲۳‬تن از نمایندگان پارلمان نیجر هفته گذشته خواستار اعلام رای دادگاه قانون اساسی درمورد پیشنهاد رییس جمهوری این کشور شده بودند.
خبر فارسي


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2158