بیش از 60 کشته در تازه ترین درگیریهای دارفور

تاریخ ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۰ | عنوان: سودان



ارتش سودان اعلام کرد، در درگیریهای شدید منطقه دارفور نزدیک مرز چاد ، 63 نفر از جمله 20 سرباز دولتی و 43 شورشی کشته شده اند.

"عثمان الاقباش" ، سخنگوی ارتش سودان ، امروز (دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد، در درگیری بین نظامیان ارتش با شورشیان " جنبش عدالت و مساوات" (JEM) که دیروز (یکشنبه) روی داد ، همچنین 31 سرباز ارتش و 54 شورشی زخمی شده اند.

بر اساس این گزارش ، این درگیری ها با حمله شورشیان به پادگان ارتش سودان در شهر "اوم بارو" در حدود 100 کیلومتری شرق چاد شدت یافت.

شورشیان "جنبش عدالت و مساوات" که پیش از این شهر دیگری را در نزدیکی مرز چاد تصرف کرده بودند، در حمله به شهر "اوم بارو" با مقاومت نیروهای نظامی مواجه شدند و نتوانستند کنترل شهر را در اختیار گیرند.

بنا به اعلام نیروی مشترک اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در دارفور موسوم به "UNAMID" ، در اثر این درگیری ها حدود 350 سودانی و 100 سرباز غیر مسلح سودانی در اردوگاه UNAMID در نزدیکی منطقه درگیری ، پناه گرفته اند.

این شهر که در استان دارفور شمالی قرار دارد ، در بیش از دو هفته گذشته صحنه درگیری بین شورشیان "جنبش عدالت و مساوات" و نیروهای دولتی بوده است .

ارتش سودان ، دیروز (یکشنبه) ، ادعا کرد، شورشیان با همکاری نظامی چاد به شهر اوم بارو حمله کرده اند.

خارطوم بارها انجامنا را به حمایت از شورشیان اقلیت نژادی دارفور متهم کرده است ، درحالی که چاد نیز مدعی است ، سودان از شورشیان مخالف رئیس جمهور این کشور پشتیبانی می کند.

این درحالی است که تحلیلگران و کارشناسان سیاسی معتقدند، حل پایدار درگیریهای خونبار دارفور مستلزم صلح بین چاد و سودان است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است ، تاکنون 300 هزار نفر در اثر جنگ داخلی ، قحطی و بیماری در دارفور جان باخته اند و حدود 2.7 میلیون نفر نیز از بیم جان خانه های خود را ترک کرده اند.

این درحالی است که سودان آمار تلفات را 10 هزار نفر اعلام کرده است.
پرس تي وي


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2098