معاون وزير خارجه مصر وارد فلسطين اشغالي شد

تاریخ ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰ | عنوان: مصر



تهران - معاون ارشد "احمد ابوالغيط" وزير امور خارجه مصر روز يکشنبه (ديروز) براي مذاکره با مقامات رژيم صهيونيستي وارد فلسطين اشغالي شد و با تني چند از مقامات اين رژيم ديدار و گفت و گو کرد.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا و به نقل از شماره روز دوشنبه جروزالم پست، "زکي" بعد از ورود به فلسطين اشغالي با "اوزي آراد" رئيس شوراي امنيت ملي رژيم صهيونيستي ، " دني آيالون " معاون وزير امور خارجه و "يوسي گال " مديرکل وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي ديدار و گفت و گو کرد.
زکي در مصاحبه با خبرنگاران هدف از سفرش به فلسطين اشغالي را تبادل نظر در مورد موضوعات مختلف و پيگيري امور سياسي فيمابين و تبادل ديدگاههاي دو طرف اعلام کرد.
وي اظهار داشت : تلاش ما بر آن است تا در فرآيند صلح خاورميانه ميان شکافها پلي برقرار سازيم.
زکي در خصوص موضوع تشکيل دو دولت ( در فلسطين اشغالي ) گفت که حرفهاي زيادي گفته شد، اما هيچ يک تصميمات واقعي نبود.
جروزالم پست مي نويسد: زکي نقشي تعيين کننده در وزارت امور خارجه مصر دارد. وي ديپلماتي عاليرتبه است که فقط نقش مشاور ابوالغيط را ايفا نمي کند، بلکه مسئوليت رسيدگي به امور خاورميانه از جمله روند صلح خاورميانه در وزارت امور خارجه را نيز داراست .
يک مقام ديپلماتيک رژيم صهيونيستي گفته است که به اين علت زکي به جاي "ابوالغيط" وارد اسرائيل شده است که مصر همچنان تلاش مي کند از "آويگدور ليبرمن " وزير امور خارجه اسرائيل دوري گزيند.
زکي دومين مقام بلندپايه مصري است که از زمان روي کار آمدن "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي به فلسطين اشغالي سفر مي کند. پيش از اين "عمر سليمان " رئيس اطلاعات مصر در فلسطين اشغالي با ليبرمن ديدار و گفت و گو کرده بود.
مقامات رژيم صهيونيستي ديدار سليمان با وزير امور خارجه اين رژيم را تائيد ليبرمن از سوي مصر قلمداد نمي کنند و مي گويند که سليمان به عنوان رييس اداره اطلاعات مصر اين مسئوليت را دارد که با هر فردي ديدار داشته باشد، اما ابوالغيط چنين مسئوليتي را ندارد.
سفر زکي به فلسطين اشغالي در آستانه سفر سليمان و ابوالغيط به واشنگتن انجام گرفته است . اين دو قرار است ظرف روزهاي آينده عازم واشنگتن شوند و با "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا ديدار داشته باشند. اين دو مقام مصري به جاي "حسني مبارک " رئيس جمهور مصر عازم آمريکا مي شوند.
حسني مبارک به علت مرگ ناگهاني نوه اش سفر خود به آمريکا را لغو کرد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2088