اعلام رسمی نتایج سرشماری سودان

تاریخ ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۰ | عنوان: سودان



به گزارش پایگاه خبری " الجزیره "،دولت سودان جزئیات نتایج اولیه پنجمین سرشماری سودان را اعلام کرد و گفت: تعداد ساکنان این کشور 39 میلیون نفر است، اما جنبش مردمی آزادیبخش سودان به این نتایج اعتراض کرد و گفت: این آمار تعداد واقعی ساکنان جنوب را نمی رساند.
بر اساس این سرشماری تعداد تقریبی ساکنان سودان به 39.15 میلیون نفر می رسد که 30.89 میلیون (79 درصد) از آنها در شمال و حدود 8.26 (21 درصد) در جنوب ساکن هستند.
استان خارطوم نیز از لحاظ تعداد ساکنان حائز رتبه اول است و تعداد ساکنان آن بیش از 5 میلیون نفر است، پس از آن استان جنوب دارفور با 4 میلیون نفر در رتبه دوم قرار دارد و استان غرب دریای الغزال در جنوب سودان کمترین تعداد جمعیت را داراست.
اهداف سیاسی
نتایج این سرشماری در تعیین دایره های انتخاباتی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری که در فوریه سال 2010 برگزار می شود و همچنین نظرسنجی که درباره جدایی جنوب در سال 2011 برگزار خواهد شد ، تاثیر دارد و هر دوی اینها عناصر اصلی در توافقنامه صلح فراگیر است که در سال 2005 به امضای طرفین رسیده است.
جنبش مردمی آزادیبخش سودان نیز اعلام کرده که نتایج این سرشماری را نمی پذیرد؛ یاسر عرمان، معاون دبیر کل حزب، نتایج این سرشماری را رد کرد و گفت: این نتایج با اهداف و انگیزه های سیاسی اعلام شده است.
وی افزود:سرشماری فعلی یک تدبیر سیاسی و برای تحت کنترل گرفتن دایره های جغرافیایی است تا حزب کنگره ملی حاکم، به نسبت معینی برسد.
عرمان در گفتگو با رویترز گفت: سودان باید روش دیگری با رعایت بیطرفی انتخاب کند و مرزهای دایره های انتخاباتی و تقسیم قدرت را پیش از انتخابات ،مشخص نماید.
وی گفت: باید عملیات جدیدی برای ثبت نام از رای دهنگان آغاز شود و بر اساس نتایج آن ، دایره های انتخاباتی تعیین شود.
کارشناسان معتقدند که اعتراض جنبش مردمی از نگرانی آنها از میزان سهمشان در انتخابات نشات می گیرد .
در همین راستا الطیب زین العابدین که از روزنامه نگاران سودانی است، گفت: تاکنون هیچ یک از سازمانهای بیگانه که نظارت بر نتایج سرشماری را بر عهده داشتند، اعتراض جنبش مردمی را تایید نکرده اند.
وی تصریح کرد: این جنبش از نتیجه سرشماری که تعداد ساکنان جنوب را 21 درصد اعلام کرده، نگران است، زیرا نمی تواند در دستیابی به قدرت، به نسبت فرصتی که توافقنامه صلح فراگیر به وی داده بود، مشارکت نماید؛ بر اساس توافقنامه صلح فراگیر این جنبش به میزان 34 درصد در قدرت نقش داشت.
یاسین حاج عابدین، مدیر کل سازمان سرشماری سودان، از نتایج این سرشماری دفاع کرد و گفت: این اطلاعات کاملا دقیق است.
وی افزود: این آمار بسیار بیشتر از تعدادی است که در سرشماری های قبلی اعلام شده بود ، اما در عین حال نباید این نتایج را با سرشماری های قبلی مقایسه کنیم.   



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=2055