رييس جمهور کامرون: آفريقا بايد در شوراي امنيت يک کرسي دائمي داشته باشد

تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸ | عنوان: كامرون


رئیس جمهور کامرون روز سه شنبه اختصاص دستکم یک کرسی برای قاره آفریقا را به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار شد.
پل بیا Paul Biya این پیشنهاد را در یک کنفرانس بین المللی به مناسبت پنجاهمین سالگرد استقلال هفده کشور آفریقایی مطرح کرد. وی در گشایش این کنفرانس دو روزه با عنوان " آفریقا در قرن بیست و یکم " گفت: کسی به این موضوع که آفریقا در سطح تصمیم گیری جهانی حضور کافی ندارد، معترض نیست.

بویژه در شورای امنیت سازمان ملل که کشورهای آفریقایی نمی توانند به عنوان یک عضو دائم حضور داشته باشند. رئیس جمهور کامرون در حضور چند رهبر از جمله مسئولان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا افزود: مشکل اصلاح شورای امنیت سازمان ملل از مدت ها قبل مطرح است اما این مسئله هنوز حل نشده است.

منصفانه خواهد بود که آفریقا دست کم یک کرسی در این شورا داشته باشد. شورای امنیت سازمان ملل دارای پانزده عضو است: پنج عضو دایمی دارای حق وتو و ده عضو غیر دایمی که برای دو سال انتخاب می شوند.

اتحادیه آفریقا دو کرسی دایمی دارای حق وتو را در توسعه شورای امنیت خواستار شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از یائونده، توسعه شورای امنیت یکی از اصلاحات سازمان ملل است که توسط کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل در دوره خود ( هزار و نهصد و نود و هفت - دو هزار و شش ) پیشنهاد کرد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=19848