بروندي گزارش ديده بان حقوق بشرا را رد کرد

تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶ | عنوان: بوروندي


دولت بروندی گزارش اخیر سازمان دیده بان حقوق بشر را رد کرد. مقامات بوجومبورا در بیانیه ای که روز شنبه توسط فیلیپ انزوبوناریبا سخنگوی دولت بروندی قرائت شد دیده بان حقوق بشر را متهم کردند که اقدامات مثبت دولت بروندی را در زمینه امنیتی کم اهمیت شمرده است.
سخنگوی دولت بروندی از اظهارات اخیر ژورژت گانیون مدیر بخش افریقا در دیده بان حقوق بشر درباره اوضاع حقوق بشر در بروندی به شدت ابراز تعجب کرد و ادعاهای وی را بی اساس دانست.

بروندی در این بیانیه همه ادعاهایی را که در گزارش دیده بان حقوق بشر برضد بروندی امده است محکوم کرد و این گزارش را تبلیغات منفی سازماندهی شده توسط جناح مخالف با حمایت دیده بان حقوق بشر برضد دولت مرکزی بروندی دانست. دولت بروندی از شهروندان خود خواست به گزارش تحریک امیز دیده بان حقوق بشر و ادعاهای مسئولان جناح مخالف اعتماد نکنند و انسجام اجتماعی خود را حفظ نمایند. دولت بروندی در این بیانیه از سازمانها و کشورهای کمک کننده به بوجومبورا و تلاشهایی که انها در حمایت از روند انتخاباتی این کشور انجام داده اند قدردانی کرد. دیده بان حقوق بشر در گزارشی چهل و هفت صفحه ای که چهاردهم ماه مه منتشر شد اعلام کرد اگر پلیس و دستگاه قضایی بروندی برضد جنایتکاران سیاسی تحقیق و انها را مجازات نکنند این افراد تصور می کنند که بالاتر از قانون هستند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از بوجومبورا،‌ گزارش دیده بان حقوق بشر و بیانیه دولت بروندی در حالی منتشر می شود که این کشور افریقایی قرار است بیست و یکم ماه مه انتخابات شهرداریها را برگزار کند. بروندی هنوز نتوانسته است به طور کامل از پیامدهای مناقشه مسلحانه داخلی رهایی پیدا کند.

دولت و شورشیان بروندی سپتامبر دو هزار و شش توافق نامه جامع اتش بس امضا کردند اما اختلافات دو طرف مانع از اجرای این توافق نامه شده است.

نیروهای ملی ازادیبخش بروندی که اخرین گروه شورشی فعال در این کشور به شمار می رود، در نشستی منطقه ای که چندی پیش با هدف بررسی بحران بروندی در بوجومبورا تشکیل شده بود، قبول کردند که موانع باقیمانده در مسیر پیشبرد روند صلح را از بین ببرند.

دولت و شورشیان بروندی درباره تقسیم قدرت و اختیارات سیاسی و نظامی و همچنین به رسمیت شناختن جنبش شورشی اختلاف دارند و همین مسئله موجب شده است توافق نامه اتش بسی که امضا کرده اند به طور کامل به اجرا گذاشته نشود.

نمایندگی سازمان ملل متحد در بروندی در چهار زمینه به دولت این کشور کمک می کند: تقویت روند صلح و دموکراسی، خلع سلاح شبه نظامیان و اصلاحات در زمینه امنیتی، رعایت و ارتقای حقوق بشر، ایجاد هماهنگی میان کشورهای و سازمانهایی که به بروندی کمکهای مالی می کنند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=19803