ترکيه خواستار روابطي عادلانه با افريقا است

تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۱:۴۸ | عنوان: كامرون


عبدالله گل رئيس جمهوري ترکيه در کامرون گفت کشورش خواهان گسترش روابط با افريقا برپايه اي عادلانه است و عطش منافع يکجانبه ، اين کشور را به سوي افريقا نکشانده است.

عبدالله گل چهارشنبه ديدار رسمي دو روزه اي را از کامرون اغاز کرد.
گل که سه شنبه شب در يائونده در مراسم ضيافت شام "پل بيا" همتاي کامروني خود سخن مي گفت اعلام کرد ما همواره دغدغه گسترش روابط با افريقا را برپايه اي عادلانه، متوازن و طبيعي در جهت منافع مشترک ملت هاي خود در سرداشته ايم.
اظهارات عبدالله گل در تلويزيون دولتي "سي ار تي وي" پخش شد.
رئيس جمهوري ترکيه اعلام کرد رسيدن به منافع يکجانبه هرگز انگيزه کشورش در برقراري ارتباط با افريقا نبوده است .
وي گفت کشورهايي که چنين انگيزه هايي داشته اند درد و رنج هاي زيادي را در گذشته براي ملت هاي افريقا به وجود اورده اند.
رئيس جمهوري ترکيه گفت کشورش قصد دارد روابط و همکاري خود را در همه زمينه با کشورهاي افريقايي بر پايه برنده برنده تقويت کند.
وي افزود ترکيه رويکرد همه جانبه اي را در مجموعه اي از زمينه ها از همکاري اقتصادي گرفته تا سرمايه گذاري ها ،‌بهداشت،‌اموزش ،‌توسعه روستايي تا مديريت پايدار منابع اب و حمل ونقل وانرژي پيشنهاد کرد.
رئيس جمهوري کامرون نيز که پيشتر با عبدالله گل ديدار کرده است گفت بين ترکيه که اقتصاد ان رشد خوبي پيدا کرده است و کامرون که مي خواهد به توسعه خود سرعت بخشد فرصت هاي خوبي وجود دارد و اقتصادهاي دو کشور مکمل هم هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از يائونده،‌ گل قرار است ظهر چهارشنبه پايتخت کامرون را ترک کند. ديدار او از کامرون نخستين ديدار يک رئيس جمهوري ترکيه از اين کشور به شمار مي رود.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=16977